کد خبر: ۱۰۶۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اهمیت ارائه خدمات دامپزشکی به دامداران، درمانگاه‌های مرجع دامپزشکی تا شش ماهه اول سال آینده در سراسر کشور راه اندازی می شود.

دکتر سیدمحسن دستور با اشاره به این مطلب اظهار کرد: هم اکنون این طرح در 10 استان کشور به اجرا در آمده و پیش بینی می کنیم که تا شش ماهه اول سال آینده این طرح در تمامی استانهای کشور به اجرا درآید.

دستور در ادامه به ایمن سازی طیور روستایی به بیماری نیوکاسل اشاره کرد و افزود:ما در فاز اول 3استان شمالی کشور را در این طرح قرار دادیم واز آبان ماه سال جاری اکثر استانهای کشور را مشمول این طرح قرار خواهیم داد.

وی به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های دامی تخصصی مرجع در 10 استان کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه‌ها با تخصص های مختلف هستند که هم اکنون در 10استان کشور و در نهایت در تمام کشور به اجرا درخواهد آمد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه افزود: در زمینه توسعه نظارت های بهداشتی خود بر اماکن عرضه فرآورده های دامی و تضمین سلامت محصولات دامی کارهای ارزنده ای انجام شده است که می توان به انجام اقدامات گسترده در رابطه با تضمین سلامت محصول از مبدا تا مقصد و اقدامات قرنطینه ای اشاره کرد.

وی در پایان با نفی شایعاتی که در برخی از مناطق مبنی برکمبود واکسنهای دامی مطرح شده است، اظهار کرد: در زمینه تامین واکسن‌های دامی تاکنون با هیچ مشکل و یا کمبودی مواجه نبوده‌ایم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
0
0
دو سال پيش توسط ايشان بخشنامه شده بود و استانها هم با عجله جايي به اين امر اختصاص دادند اما بسيار نا موفق و فاقد هدف و برنامه بود حالا هم چون ارائه طرحهايي مثل طرح تسري و غيره فقط .... بود و همه همكاران اين موضوعها را فهميده اند باز موضوع سالهاي پيش تكرار شده ..........
ناصر
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
0
0
بسمه تعالي
آزمايشگاه مرجع يا Reference Lab تعريف خاص خود را دارد. ما دو نوع مرجع داريم يا آزمايشگاه مرجع بين‌المللي كه بسته به اينكه از طرف كجا مرجع است( به عنوان مثال WHO, OIE اتحاديه اروپا FDA و يا ......) كه در هر حالتي روند و پروسه خاصي را طي ميكند تا مرجع شناخته شود و در ايران فقط و فقط OIE آزمايشگاه آبله گوسفندي و بزي موسسه رازي را از نظر تشخيص آبله گوسفندي و بزي به عنوان رفرانس قبول دارد و حالت دوم مرجع ملي يا National reference lab داريم كه در ايران مسير پزشكي و دامپزشكي متفاوت است. از نظر قانوني مرجع آكرديته(تعيين صلاحيت) اداره استاندارد ايران تعيين شده است كه متاسفانه از نظر ايزوي آزمايشگاه و GMP و GLP و GCP و غيره كم اطلاع هستند و هيچ بازديد و يا كنترلي بر روي آزمايشگاههاي كشور ندارند. در موسسه رازي جناب آقاي دكتر دليمي آزمايشگاه‌هاي زيادي را به عنوان رفرانس اعلام كرده‌اند: آزمايشگاه رفرانس تب‌برفكي، مايكوپلاسما، سل، نيوكاسل، آنفلوآنزا و ...... اما متاسفانه پايه و اساس علمي و قانوني ندارند. زيرا قطعا رفرانس بين‌المللي نيستند و رفرانس ملي نيز بايد مورد تاييد دامپزشكي باشند(هر چند كه قانون اداره استاندارد را مرجع صلاحيت‌دار قرار داده است!!).
بنا بر اين در ابتدا بايد آزمايشگاه رفرانس تعريف شود و بعد مشخص شود كه آزمايشگاه رفرانس بايد چه پروسه‌ايي را طي كند كه از نظر قانون ملي رفرانس شناخته شود و بعد ارتباطات بين‌المللي آن تعريف شود زيرا آزمايشگاه رفرانس بايد يه يك آزمايشگاه رفرانس بين‌المللي وصل باشد تا مواد و آنتي‌ژن‌ها و سوش‌هاي مورد نياز خود را از جاي رفرانس تهيه كند و در خاتمه بايد در آزمايشگاه رفرانس افراد رفرانس كار كنندتا وجه آن قابل قبول شود. در اين زمينه حرف بسيار است اما همين مقدار بعنوان كليد كافي است.
نظر شما
ادامه