کد خبر: ۱۰۷۱۳

حکیم مهر - یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: هر سال صندوق بیمه محصولات کشاورزی هزار میلیارد تومان هزینه دارد ولی در سال جاری بیش از 150 میلیارد تومان از هزینه‌های آن تامین نشده است.

جعفر قادری در موافقت با دو فوریت طرح حمایت از بیمه محصولات کشاورزی گفت: در شرایط کم‌درآمدی‌ها و خشکسالی‌ها باید از کشاورزان حمایت شود. اگر پروژه‌های عمرانی اجرایی نشود لااقل باید از بخش کشاورزی حمایت شود تا نان مردم قطع نشود. اگر کشاورز یک سال برداشت محصول نداشته باشد ناچارا باید از سرمایه بخورد که طی سال‌های اخیر با خشکسالی‌های پی در پی چنین شده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه بخش زیادی از تولیدات محصولات کشاورزی وابسته به اقتصاد روستاست، گفت: اگر این طرح اولویت ندارد پس کدام طرح است که اولویت دارد. اگر ایرادی به مدیریت صندوق بیمه محصولات کشاورزی وجود دارد باید از طریق اصلاح اساسنامه این ایرادات برطرف شود و نباید عملکرد کل صندوق زیر سوال برود.

وی افزود: دلیل واردات میلیونی گندم در سال جاری، بی‌درایتی مسئولان در نرخ‌گذاری پایین محصولات کشاورزی بود، بدین ترتیب گندم تولیدی کشاورزان بجای ذخیره در سیلوها، صرف دامداری‌ها شد و دولت مجبور به واردات گندم به هر کیلو 400 تا 500 دلار شد.

قادری خطاب به نمایندگان درخواست کرد: اشتباهی که در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری اتفاق افتاده است درباره صندوق بیمه محصولات کشاورزی تکرار نشود.

جهانگیرزاده: عدم تصویب دو فوریت یعنی کاهش تولید بخش کشاورزی

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: امکان کاهش تولید در بخش کشاورزی با تصویب نشدن دو فوریت این طرح، محتمل است.

جواد جهانگیرزاده در موافقت با دو فوریت طرح حمایت از بیمه محصولات بخش کشاورزی گفت: توان مالی کشاورزان محدود است از این رو اصلاح نظام بیمه‌ای ضروری است ولی به دلیل ضیق وقت، نوش دارو بعد از مرگ سهراب فایده نخواهد داشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی ریسک‌پذیر است و به همین دلیل بیمه امنیت خاطر و امنیت استمرار کار کشاورزان را تضمین می‌کند. اگر بنا باشد این موضوع هم حمایت نشود پس چطور می‌شود بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار داد.

وی تصریح کرد: سرمایه بخش کشاورزی زیاد است ولی فقط 150 میلیارد تومان برای بیمه محصولات بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

این عضو هیات رییسه مجلس متذکر شد: آیا دهقان و کشاورز در سال حمایت از تولید ملی جزء سرمایه‌های کشور به حساب نمی‌آیند؟ اگر کارخانجات را جزء بخش تولید بدانیم، بخش کشاورزی را نیز باید جزء سرمایه‌های کشور تلقی کنیم. دام و طیور و نیازهای عمومی مردم از طریق این بخش تامین می‌شود.

جهانگیرزاده افزود: هفت ماه از سال گذشت ولی مبلغی بابت بیمه به کشاورزان پرداخت نشده است. کشاورزان دچار گرفتاری‌های عدیده‌ای هستند و از این حیث لطمات زیادی به آنان وارد شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: همه از شرایط سخت بخش کشاورزی و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی کشور اطلاع دارند. بنابراین باید فکری اساسی برای مشکلات مختلف اقتصادی از جمله مشکلات بخش کشاورزی بیندیشیم.

 

نظر شما
ادامه