کد خبر: ۱۰۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در جلسه ای که به منظور ساماندهی بهداشتی کشتار دام در روز عید قربان در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد، حاضرین در جلسه فرهنگ سازی را اولین و مهم ترین نکته در این جهت دانستند.

 در این جلسه که با حضور مدیران دامپزشکی استان، کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارشناس دفتر شهری استانداری و مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد برگزار شد، حجت الاسلام محمد امیری، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ضمن بیان مواردی از فلسفه قربانی در اسلام و اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص موارد لازم در قربانی، اعلام داشت: قربانی در اسلام یک سنت حسنه است ولی جایی که این عمل موجب ضرر و زیان برای دیگر افراد گردد فعل حرام تلقی می گردد لذا بایستی از ذبح دام در معابر عمومی که سبب اشاعه بیماری های مشترک و آلودگی های زیست محیطی می شود پرهیز گردد. وی در ادامه با اشاره به استفتای اخیر اخذ شده از دفتر رهبر معظم انقلاب و دفاتر آیات عظام، حضرات آیات؛ مکارم شیرازی، سبحانی، علوی گرگانی، حسینی شاهرودی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی و نوری همدانی گفت: در خصوص سنت حسنه قربانی خارج از کشتارگاه و ذبح دام جلوی هیئات مذهبی درایام عزاداری سئوال شد که تمامی آیات عظام ضمن تاکید بر انجام سنت حسنه ذبح، رعایت بهداشت و پرهیز از ایجاد آلودگی های بهداشتی و زیست محیطی و رعایت قوانین تاکید نموده اند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان نیز خواستار آن شد تا موضوع ذبح دام در روز عید قربان در کشتارگاه ها، از طریق ائمه جمعه و جماعات به نمازگزاران اعلام شود. دکتر جعفر عطارباشی افزود: امسال شرایط ویژه ای برای ذبح دام در نظر داریم که از جمله آنها جاوگیری از ورود افراد متفرقه در روز عید قربان به سالن کشتار دام کشتارگاه است که در سال های قبل براحتی انجام می شد. وی از خیریه ها خواست تا همکاری لازم را با دامپزشکی استان در جهت هدایت کشتارها به کشتارگاه صنعتی مشهد و شهرستان ها انجام دهند. عطارباشی اظهار داشت: در راستای اعتمادسازی و رفع نگرانی مردم، امسال در تمامی کشتارگاه های دام استان، بر روی لاشه های دام های قربانی شده، برچسب مشخصات الصاق خواهد شد.

دکتر غلام پور، کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خواستار آن شد تا اطلاع رسانی در خصوص مخاطرات ذبح دام خارج از کشتارگاه ها برای حجاج و استقبال کنندگان از آنها سریع تر انجام شده و برخورد با موارد غیرمجاز حمل دام شدت گیرد. حیدری، رئیس موسسه صنعتی گوشت مشهد در ادامه این نشست با اشاره به آمادگی این موسسه برای ارائه خدمات به شهروندان در روز عید قربان اظهار داشت: این موسسه، علاوه بر قبول سفارش ذبح دام از طریق تلفن، سفارشات پیامکی را نیز در صورتی که به موقع انجام شود اقبول خواهد کرد. وی افزود: تمامی پرسنل کشتارگاه از طریق اداره کل دامپزشکی استان، آموزش های فنی و حرفه ای را در جهت رعایت بهداشت محیط کار دیده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان هم در این نشست اعلام نمود: ارتقای اطلاعات مردم نسبت به مزایای ذبح دام در کشتارگاه ها با همکاری تمامی دستگاه ها امکان پذیر خواهد بود. دکتر ناصر مرگان ازغدی یادآور شد: ذبح دام در کشتارگاه، به معنی انتقال کنترل شده آلودگی های احتمالی به یک نقطه یعنی کشتارگاه است و این عمل سبب می شود تا از انتشار آلودگی ها و بیماری ها در نقاط مختلف شهر جلوگیری شود.

شیرافکن، کارشناس استانداری خراسان رضوی هم خواستار انجام فعالیت های ترویجی بیشتر از سوی دستگاه های متولی بهداشت عمومی و نیز فرهنگ شهروندی شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
0
با سلام و تشکر اگر دستزسی جنابعالی به همکاارن در خراسان فرهم است لطفا متن استقتا را دریافت و برای بنده نیز ارسال نمائید . با تشکر
نظر شما
ادامه