کد خبر: ۱۰۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - جلسه هم اندیشی "اقتصاد مقاومتی " با حضور اساتید ، دانشجویان ، دکتر محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز ، دکتر جعفر قادری و مهندس سیدحسین ذوالانوار از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در تالار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار شد.

دکترحمیدرضا قیصری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این گفت: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم‌ها و توطئه‌‌های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی حفظ کند.

وی افزود: منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته به طوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملایمات مسیر خود، روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند.

دکتر قیصری با اشاره به راهکارهایی که جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است چرا که مصرف، تولید را جهت می‌دهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک نیز از دیگر این راهکارهاست.

وی مدیریت و تنظیم واردات برای به حداقل رساندن نیاز کشور به ارز و حمایت از تولیدات داخل هدایت سیل نقدینگی موجود به سمت اقتصاد مولد و حذف ریشه‌های سوداگری در اقتصاد از جمله راهکارهای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی برشمرد و همچنین بر نظارت بر نحوه توزیع کالاها به ویژه کالاهای اساسی و ضروری اتخاذ راهبرد انقباض بودجه و مدیریت هزینه در کشور با اولویت‌گذاری‌ها، کاهش مصرف‌گرایی و به تعویق انداختن پروژه‌های ناتمام با اولویت‌های پایین داشتن بینش و نگرش مثبت به کسب و کار، ترجیحا کسب و کارهای مولد نوآورانه جهت بهبود فضای کسب و کار و ایجاد محیط رقابتی با جلب مشارکت‌های مردمی و انحصار زدایی تأکید کرد.

دکترقصیری تصریح کرد: کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه‌های فقر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه، فعال‌سازی سیستم‌های حمایتی پولی و مالی و بیمه‌ای بخش تولید برای تحرک در اقتصاد داخلی و نیز حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی، افزایش واردات «دانش فنی»، «خطوط تولید» و «ماشین‌آلات» در ازای کاهش واردات کالاهای مصرفی با توجه به اهمیت این نوع معاملات در عصر اطلاعات همزمان با «تولید علم» و تولید «دانش فنی» و حمایت از «شرکت‌های دانش‌بنیان»، تداوم سیاست‌های مربوط به خودکفایی کالاهای اساسی مانند: گندم، روغن، شکر یا حداقل ترتیباتی برای یک «اقتصاد ترکیبی مقاومتی» در این باره و با توجه به فقدان طبیعی استعداد کشور برای خودکفایی کامل، نوع همسازی با دیگر کشورها و کانون‌های اقتصادی دنیا باید در راستای اهداف استراتژیک کشور شکل گیرد، نیز از جمله این راهکارهاست.

دکتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در نشست هم‌اندیشی «اقتصاد مقاومتی» گفت: اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است و اگر برای توسعه و پیشرفت اقتصادی خودمان بخواهیم راهبرد ارائه دهیم، راهبردهای متفاوتی وجود دارد.

وی ،سوء تدبیر و سوء عملکرد در هدفمندکردن یارانه‌ها و بازار ارز)، تحریم، بی ثباتی و بی انضباطی ناشی از بی‌توجهی به قانون، باندبازی و مشکلات سیاسی، ساختار نفتی و فقدان الگو و راهبرد را از جمله آسیب های اقتصاد کشورمان برشمرد .

دکترقادری با اشاره به ویژگی‌های مورد توجه در طراحی الگوی ایرانی ـ‌ اسلامی اظهار داشت : ایران کشوری با تاریخ و گذشته‌ای روشن و پر افتخار است، کشور ما امکانات و ظرفیت‌های انسانی و طبیعی فراوانی دارد، ایران دارای موقعیت مهم استراتژیک و ژئوپلوتیک است، مردم ما معتقد و پایبند به اسلام هستند و این پایبندی، آن‌ها را در معرض دشمنی‌های خارجی قرار می‌دهد، کشور ما همیشه در معرض تهدید بوده و خواهد بود و توام منظور کردن عدالت و پیشرفت اقتصادی از جمله این ویژگی‌هاست.

نماینده مردم شیراز در خانه ملت با طرح این سئوال که راهبرد (الگوی) مناسب ایرانی – اسلامی توسعه و پیشرفت چه راهبردی است، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که با توجه به ویژگی‌های ذکر شده برای کشور، یکی از راهبردهای مؤثر برای پیشرفت کشور، راهبرد اقتصاد مقاومتی باشد.

وی تأکید کرد: این راهبرد توان تجهیز اقتصاد برای مقابله با تعرض و تحریم‌های دشمن خارجی را داشته و امکان رشد اقتصادی در یک شرایط تحت فشار را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرکت بر اساس برنامه، کوتاه‌تر شدن زمان اجرای برنامه و پرهیز از تصمیم‌های خلق الساعه و تغییر مقررات، توجه به عدالت اجتماعی، مردمی کردن اقتصاد و کاهش تصدی‌های دولتی، اتکاء به اقتصاد دانش محور، توجه به توسعه پایدار، توجه به ابعاد اعتقادی فعالیت‌های اقتصادی، جلوگیری از اسراف و استفاده از دانش فنی، مواد اولیه، نیروی کار و سرمایه و تولید داخلی از جمله مؤلفه‌هایی است که باعث موفقیت راهبرد اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم‌ها و فشارهای خارجی می‌شود.

وی ادامه داد: اولویت دادن به تولید کالاهای اساسی و استراتژیک، تکیه بر تجارت با کشورهای همسایه و همسو، اهمیت دادن به تحقیقات کاربردی، داشتن برنامه های جسورانه و تلاش برای تحقق آنها (همت مضاعف و تلاش مضاعف)، توجه به بهره‌وری، انعطاف در برنامه‌ها و تسهیل در شروع و تداوم فضای کسب و کار، کاهش وابستگی به نفت و منابع طبیعی، پرهیز از دید کوتاه مدت و نگرش زودگذر به شعارهای سالیانه مانند اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و ...، توجه به کارآفرینی در اقتصاد از دیگر مؤلفه‌هایی است که باعث موفقیت راهبرد اقتصادی مقاومتی در کشورمان می‌شود.

دکترقادری تأکید کرد: علی‌رغم تمام مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی در کشورمان وجود دارد، اما توانمندی‌ و پتانسیل برای رفع آن‌ها نیز وجود دارد که اگر سیاست‌های الگوی مصرف اصلاح شود عملیاتی خواهند بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه با پیشرفت‌های علمی که در کشورمان داریم ، می‌توانیم این بحران را هم پشت سر بگذاریم.

دکتر نیلی ، دکتر زیبایی و دکتر بخشوده از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز هم در این نشست به بیان دیدگاه های خود در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
0
مشابه چنین همایشی چند روز پیش در دانشگاه سمنان و با حضور دکتر سبحانی برگزار گردید.
نظر شما
ادامه