کد خبر: ۱۰۸۷۵

حکیم مهر - معرفی کتاب کالبدشناسی گاو

 

این کتاب توسط دکتر محمود خاکساری مهابادی( استادیاربخش آناتومی و جنین شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز) ، عرفان صادقی مبارکه،سعیده زارعیان جهرمی،محمدرضا افضل زاده دانشجویان دکترای حرفه ای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ترجمه شده است.

دیباچه کتاب :

همانا  برای شما در مطالعه حال چهار‌پایان و حیوانات اهلی عبرتی هست که از شیر و گوشت و پوست خود به شما بهره می‌دهند و بسیاری منافع دیگر برای شما دارند و از گوشت و شیر آنها تناول می‌کنید. ( مؤمنون، ۲۱)

سپاس فراوان خداوند قادر متعال را به خاطر توفیقی که حاصل شد تا کتاب ذیقیمت حاضر تحت عنوان کالبدشناسی گاو را به لحاظ کمبود کتاب معتبر در این زمینه در ایران، به زبان شیوای فارسی ترجمه کنیم. امیدواریم این مجموعه برای دانش پژوهان ارجمند به خصوص دانشجویان رشته های دامپزشکی، دامپروری، دامپزشکان و سایر محققان، متخصصان و علاقه مندان به مسائل علمی ذیربط مفید و قابل استفاده باشد.
با توجه به مصرف فراوان و گسترده نشخوارکنندگان از جمله گاو و گوساله در زندگی روزمره و در مطالعات علمی در کشور ما، دسترسی به یک منبع فارسی جامع در ارتباط با کالبدشناسی این حیوانات مورد توجه بوده است.
در این کتاب کالبدشناسی گاو به صورت کالبدشناسی تطبیقی در هشت فصل توضیح داده شده است که شامل اندام سینه حرکتی¬ای، اندام حرکتی لگنی، سر، سیستم عصبی مرکزی و اعصاب مغزی، ستون مهره، اسکلت بندی سینه و گردن، حفره‌ی سینه، دیواره و حفره‌ی شکم، حفره‌ی لگنی و ناحیه مغابنی به انضمام دستگاه ادراری و تناسلی می باشد. در انتهای این کتاب جنبه های کالبدشناسی جنون گاوی و بخش جداول کالبدشناسی اختصاصی نیز وجود دارد.

ویژگی های این کتاب را می توان در موارد زیر برشمرد:
متن جامع و گزیدگو و در عین حال ترجمه شیوا و سلیس
شکل های مفهمومی و نمادین
جداول جامع
در این کتاب تمام اصطلاحات ترجمه شده و شکل لاتین آنها در همان صفحه زیرنویس شده است. همچنین تمام متن کتاب تا لحظه آخر توسط تیم ترجمه سه بار مورد بازبینی و ویرایش قرار گرفته و با متن اصلی مطابقت داده شده است تا اشتباهات احتمالی بر طرف گردد و متن ترجمه شده با رعایت امانت داری و حفظ مفهوم متن اصلی داری مفهوم علمی و ادبی باشد.

ارتباط  با   برگردانندگان   و بیان انتقادات و پیشنهادات:

دکتر محمود خاکساری مهابادی:          Mkhaksary@scu.ac.ir

عرفان صادقی مبارکه:          Erfansadeghidvm@gmail.com

سعیده زارعیان جهرمی:          Saeedezareyan@yahoo.com

محمد رضا افضل زاده:                     Mhmdrz86@gmail.com

 

 

نظر شما
ادامه