کد خبر: ۱۰۸۸۶

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی مازندران از باقی ماندن حکم ممنوعیت شکار در این استان خبر داد.
دکتر مجید مختاری در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران، با اشاره به اینکه در یک سال اخیر با تمام کمبودها، مشکلات و تامین نشدن اعتبار و نیازمندی‌ها، معدم‌سازی و محدودیت‌های در عرصه شکار داشته‌ایم، گفت:‌ یک سال است که در این زمینه نفس می‌کشیم و ممنوعیت صدور مجوز برای شکار همچنان به قوت خوب باقی است.

وی اظهار داشت:‌ از هشت مجوز احداث کشتارگاه صنعتی در مازندران، سه کشتارگاه به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول ادامه داد:‌ کشتارگاه قائمشهر پس از سه سال دریافت مجوز، به تازگی عملیات احداث آغاز شده است.

مختاری یادآور شد:‌ یکی از مشکلاتی که برای عدم احداث کشتارگاه وجود دارد این است که سرمایه‌گذار ابتدا محاسباتی را مد نظر قرار می‌دهد که روی کاغذ توجیه اقتصادی دارد، اما با صدور مجوزهای دیگر برای احداث کشتارگاه، به این نتیجه می‌رسند که کار توجیه اقتصادی ندارد و نسبت به احداث کشتارگاه اقدام نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه به شدت نگران سلامت مردم در تهیه گوشت قرمز هستیم، افزود:‌ از چند سال قبل تاکنون مردم به علت استفاده از مرغ، ماهی، قارچ و... کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند، اما در برخی شهرها مانند گلوگاه، بهشهر و نکا و برخی شهرهای دیگر این مشکل به شدت وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد:‌ فرماندار به عنوان رئیس شورای امنیت و سلامت غذایی شهرستان باید به این موضوع رسیدگی کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد:‌ ما پیگیری قضیه شدیم، اما در برخی از این شهرها به پاسخ نمی رسیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری همکاران ما، با  فرد متخلف که لاشه غیربهداشتی ارائه می‌دهد برخورد می‌کنیم، گفت:‌ اما این برخوردها از سوی دستگاه قضا یا بازدارنده نیست و یا باعث تشدید فرد برای انجام این کار می‌شود.

مختاری اضافه کرد:‌ در یکی از این موارد فردی که 20 لاشه غیربهداشتی را عرضه کرده بود وقتی به مرجع قضایی معرفی کردیم، مرجع قضایی پرونده را به شورای حل اختلاف فرستاد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با صدور مجوز شکار و صید، ابراز داشت: با تدابیری که در این زمنیه داشتیم، توانسته‌ایم در یک سال اخیر موضوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان را کنترل کنیم و در وضعیت مطلوب قرار دهیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه 98 درصد افرادی که به شکار می‌روند برای گذران اوقات فراغت و تفریح است، گفت:‌ شکار این دسته افراد برای امرار معاش نیست که دولت موظف به صدور مجوز شکار باشد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت شکار پرندگان، اصلی‌ترین راه مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان است، عنوان کرد:‌ از سال 84 که بحث بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مطرح شده مازندران در صدر استان‌های پر خطر است.

مختاری با اشاره به اینکه در یک سال اخیر با تمام کمبودها، مشکلات و تامین نشدن اعتبار و نیازمندی‌ها، معدم‌سازی و محدودیت‌های در عرصه شکار داشته‌ایم، گفت:‌ یک سال است که در این زمینه نفس می‌کشیم و آیا باید در این شرایط دوباره مجوز شکار صادر کنیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان خاطرنشان کرد: ممنوعیت شکار به قوت خود باقی است.

 

نظر شما
ادامه