کد خبر: ۱۰۹۶۱

حکیم مهر - معاون فنی اداره دامپزشکی اردبیل گفت: اداره دامپزشکی استان فقط بر مراکز جمع آوری شیرخام که دارای پروانه و شناخته شده هستند، نظارت دارد.

نجفی با اعلام این خبر افزود: فرایند تولید شیر و لبنیات بسیار گسترده است و تنها تحت نظارت یک سازمان نیست بنابراین سایر ارگان‌ها نظیر اداره بهداشت هم باید وارد عمل شده و بر واحدهای سیار شیرخام که بدون مجوز فعالیت می‌کنند نظارت کند.

وی افزود: قریب به اتفاق جمع آوری کنندگان شیر بدون مجوزهای لازم و به شکل غیرقانونی فعالیت می‌کنند که دلیل عمده آن نبود آگاهی آنها از مقررات موجود است، اکثر آنها از نحوه اخذ جواز، مزایای آن و ارگان صادرکننده مجوز اطلاعی ندارند.

نجفی خاطرنشان کرد: شیرخام تولیدی استان اردبیل کیفیت ومقبولیت بالایی دارد طوری که به استان‌های همجوار نیز انتقال می‌یابد.

وی تاکید کرد: لازم است این موضوع مد نظر قرار گیرد که نیاز استان (به خصوص در مناطق سردسیر) به جمع آوری کنندگان سیار به مراتب بیشتر از مراکز جمع آوری ثابت است، چراکه بسیاری از جمع‌آوری‌کنندگان بدون اینکه شیر خام را به مرکز جمع‌آوری برده و در سردکن بریزند، پس از جمع‌آوری شیر از روستاییان آنها را مستقیما به کارخانجات لبنیات تحویل می‌دهند.

نجفی بیان کرد: در سند توسعه بخش کشاورزی نیز، جمع آوری کنندگان سیار شیرخام به عنوان بخش اولویت‌دار برای ارایه تسهیلات در نظر گرفته شده‌اند که این امر فرصت خوبی برای ایجاد انگیزه در بین جمع‌آوری کنندگان برای اخذ مجوز، ارتقاء تکنولوژی ورعایت موازین بهداشتی است.

 

نظر شما
ادامه