کد خبر: ۱۱۰۳۹

حکیم مهر - اولین مرکز تولید ماهیان خاویاری خوزستان روز پنجشنبه (11 آبان‌ماه) در دزفول افتتاح ‌شد.

ایرج‌دوست معاون اداره‌کل شیلات خوزستان، در آیین بهره‌برداری از اولین مرکز تولید ماهیان خاویاری خوزستان در دزفول عنوان‌کرد: تولید ماهیان خاویاری به نتایج مطلوبی رسیده و متقاضیان جدیدی اقدام به تولید این نوع از ماهیان در قالب طرح توسعه کشاورزی کرده‌اند.

وی افزود: خوزستان به دلیل استعداد و قابلیت‌های مناسب ازجمله آب، زمین و دما، تولید آبزیان زیادی را نسبت به استان‌های دیگر دارد. همچنین وجود سواحل بسیار گسترده‌ که حدود 220 کیلومتر است، در میزان تولید آبزیان خیلی تاثیرگذار بوده است.

معاون اداره‌کل شیلات خوزستان بیان‌کرد: قابلیت تولید آبزیان استان در کشور بی‌نظیر است و با برنامه‌ریزی می‌توانیم میزان تولید خود را در ماهیان گرمابی به 145 هزارتن برسانیم. همچنین باتوجه به نیاز آبزی‌پروران استان، بچه‌ماهی استان قابلیت تولید 50 میلیون بچه‌ماهی را دارد.

ایرج‌دوست اظهارکرد: باوجود خشکسالی و کم‌شدن آب تالاب‌های خوزستان، می‌توانیم 30 هزار تن انواع ماهی را در تالاب‌ها تولید کنیم. همچنین باتوجه به این‌که در حال حاضر هزار تن ماهیان سردابی در استان تولید می‌شود، می‌توانیم این قابلیت را به 6 هزار تن برسانیم.

وی خاطرنشان‌کرد: خوزستان سالانه 83 هزار تن انواع ماهیان را در واحدهای پرورش ماهی و سواحل دریا تولید می‌کند و میزان اشتغال حاصل از این تولید، شامل 38 هزار نفر در زمینه صید ماهی از سواحل و 10 هزار نفر در واحدهای آبزی‌پروری است.

معاون اداره‌کل شیلات خوزستان یادآورشد: امسال 9 هزار هکتار از اراضی استان برای واحدهای آبزی‌پروری اختصاص یافت که از این مساحت پیش‌بینی می‌شود حدود 40 هزار تن انواع ماهیان تولید شود.

همچنین در این مراسم جاسم مرمضی‌پور، رییس مرکز تحقیقات آبزیان خوزستان اظهارکرد: خوزستان یکی از کانون‌های مستعد آبزی‌پروری جهت تولید بیشتر است و استعدادهای متنوع و گوناگونی در تولید آبزیان دارد. تاکنون فکر نمی‌کردیم که استان قابلیت تولید ماهیان خاویاری را دارد اما هم‌اکنون این اقدام به نتیجه رسیده است.

وی افزود: هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پروژه راهبردی آبزی‌پروری در جنوب کشور هستیم که مجری طرح آن، مرکز تحقیقات آبزیان خوزستان است و در این برنامه تحقیق و معرفی گونه‌های جدید جهت تولید بررسی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات آبزیان خوزستان یادآورشد: تولید ماهیان خاویاری در استان موجب گرایش آبزی‌پروران به تولید ماهیان پرورشی شده است که بر این اساس پروژه‌ای را برای پرورش ماهیان خاویاری در استان تدوین می‌کنیم.

 

نظر شما
ادامه