کد خبر: ۱۱۰۷۱
حکیم مهر - رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان ایلام گفت : از ابتدای سال تا کنون بیش از 2000 قلاده سگ گله توسط کارکنان زحمتکش دامپزشکی علیه بیماری هاری واکسینه گردیده اند .
دکتر روح ا... دلخواه افزود:  بر اساس برنامه پیش بینی شده تا پایان سال 4000 قلاده سگ علیه بیماری خطرناک  هاری که یکی از بیماری های مشترک و مهلک بین انسان و دام است واکسینه می شوند .
وی از دامداران درخواست نمود هنگام مراجعه مأمورین دامپزشکی همکاری لازم را در خصوص مهار سگ ها بعمل آورده تا بتوان برنامه پیش بینی شده از سوی دامپزشکی را تا پایان سال عملیاتی نمود .
نکاتی چند در مورد بیماری هاری :
-        هرگونه تغییر رفتار و عادت حیوانات و یا علائم مشکوک به هاری (رفتارهای غیر عادی عصبی ) را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهید .
-        در صورت بروز مشکل بلع در حیوانات اهلی (گاو ، گوسفند و...) ، آب و کف از دهانشان سرازیر می شود ، در چنین مواردی به هیچ وجه نباید دست را داخل دهان حیوان کرد  .
-        برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری هاری و سایر آلودگی ها ، از  نزدیک شدن کودکان به سگ های ولگرد و یا سگ های خانگی واکسینه نشده ممانعت نمایید .
همچنین دکتر دلخواه از هم استانی های عزیز درخواست نمود در صورت بروز گزش انسانی موارد ذیل را رعایت نمایند :
-        محل زخم را سریعاً با آب فراوان و صابون شستشو دهند .
-        زخم ناشی از گزش حیوان مشکوک به هاری نباید پانسمان  و یا بخیه شود .
-        فرد گزیده شده در کوتاهترین زمان ممکن جهت دریافت سرم ضد هاری ، به نزدیکترین مراکز بهداشتی انتقال داده شود.
نظر شما
ادامه