کد خبر: ۱۱۱۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه موفق به ساخت سیستم جدید ضد عفونی شیر شد.

کامیار فرامرزی در مورد اختراع خود گفت: این دستگاه از یک مخزن استوانه‌یی استیل چند جداره ساخته شده که شیر تازه داخل آن قرار می گیرد و زیر فشار هیدرولیکی به قدرت 800 مگاپاسکال، کمپرس می شود. این فشار موجب شکسته شدن پوسته میکروب های شیر و از بین رفتن تمام میکروب های موجود در آن می شود.

وی ادامه داد: بعد از کمپرس، شیر برای تخیله از یک سیستم یخچالی عبور داده می شود تا سرد شود. شیر وقتی از این قسمت دستگاه بیرون می‌آید، کاملا پاکیزه و سالم است.

فرامرزی اظهار کرد: دستگاه های معمولی پاستوریزه شیر به صورت پیوسته کار می کنند؛ اما دستگاه جدید به صورت مقطعی عمل کرده و در یک بازه زمانی، مقدار مشخصی از شیر را پاستوریزه می کند. طبق تحقیقات انجام شده، این دستگاه 30 درصد در مصرف انرژی و زمان صرفه‌جویی می‌کند.

وی در بیان مزیت‌های دیگر سیستم جدید به حجم کم و قیمت مناسب دستگاه اشاره کرد و افزود: این دستگاه کمتر از 2.5 متر ارتفاع دارد وشعاع سطح استوانه آن 75 سانتیمتراست. قیمت تمام شده ساخت آن نیز یک پنجم سیستم های مشابه در صنایع شیر است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
0
0
تا آنجا که بنده اطلاع دارم به این روش ((های پرشر استریلیزیشن)) می گویند که در بسیاری از کتب مواد غذایی به آن اشاره شده است و نوع خارجی دستگاه هم ساخته شده است. احتمالا منظور، مهندسی معکوس بوده است.
نظر شما
ادامه