کد خبر: ۱۱۱۳۵
حکیم مهر - رییس سازمان امورعشایر گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و وابستگی دام به علوفه و آب یکی از مشکلات عمده عشایر کمبود آب و علوفه است که تلاش می‌شود با تامین این دو نیاز، زندگی برای عشایر را مقدور کنیم.

جهانشاه صدیق در افتتاح پروژه انتقال آب شرب بهداشتی به مناطق عشایری شهرستان سبزوار اظهار کرد: حدود 450 تانکر سیار در کل کشور و 35 هزار تانکر ثابت در مناطق مختلف عشایری مستقر شده تا آبرسانی مناسبی برای عشایر صورت گیرد.

وی افزود: در مناطقی هم که همچون این پروژه امکان تامین آب از منابع اطراف وجود دارد آب ازطریق لوله انتقال داده خواهد شد.

صدیق درباره کنترل و مهار آب‌ها در مناطق عشایری گفت: برخی ازمناطق عشایری توسط ادارات کل امور عشایر استان‌ها به منابع طبیعی به منظور آبخیزداری معرفی می‌شوند.

رییس سازمان امور عشایر درباره پرواربندی دام عشایر گفت: به دنبال این هستیم که عشایر علاوه بردامداری به دامپروری، زنبورداری، پرورش ماهی، زراعت، پرورش مرغ بومی و بوقلمون و دیگر فعالیت‌هایی که موجب افزایش درآمد و تنوع در اشتغال آنها می‌شود، ترغیب شوند.

وی افزود: در این طرح صندوق حمایت ازسرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با کمک ادارات کل عشایری استان‌ها و شبکه تعاونی‌های عشایری استان و شهرستان‌ها طی یک برنامه پنج ساله بنا دارد پرواربندی دام توسط عشایر را به 5 میلیون رأس افزایش دهد.

وی خاطر نشان کرد: سالانه عشایر حدود 9 میلیون رأس دام برای عرضه به بازار دارند که 5 میلیون آن قابل پرواربندی است لذا در دو استان خراسان رضوی و شمالی به عنوان پایلوت این کار را آغاز کرده‌ایم.

 

نظر شما
ادامه