کد خبر: ۱۱۱۶۲

حکیم مهر - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام از گمانه‌زنی و بازنگری مطالعات در تپه‌ی 10 هزار ساله‌ی «علی‌کش» دهلران خبر داد.

عبدالمالک شنبه‌زاده بیان کرد: تپه‌ی «علی‌کش» در شهرستان دهلران یک تپه‌ی باستانی است که پیش از انقلاب اسلامی توسط یک باستان‌شناس آمریکایی کاوش و دوره‌ی تاریخی آن حدود هشت‌هزار قبل از میلاد تعیین شد.

او گفت: در این تپه‌ی باستانی آثار معماری از قلوه‌سنگ‌های رودخانه‌یی پیدا شد. همچنین مشخص شد که اینجا یکی از مراکز اولیه‌ی اهلی کردن حیوانات از جمله بز بوده است.

وی درباره‌ی نام این تپه توضیح داد: نام «علی‌کُش» براساس اسامی محلی انتخاب شده و نام اصلی آن ابتدا «علی کِشته» بوده است. در واقع اینجا زمین فردی به همین نام بوده که آن کشت و کار می‌کرد، ولی به مرور زمان در تلفظ نام آن تغییراتی ایجاد شده است.

شنبه‌زاده درباره‌ی وضعیت عرصه و حریم این تپه‌ نیز گفت: خوشبختانه در عرصه و حریم این تپه تجاوزی، با ساخت و سازهای روستایی یا شهری انجام نشده، زیرا خارج از شهر است؛ این تپه داخل زمین‌های کشاورزی است و عرصه‌ی آن مشکلی ندارد.

معاون میراث فرهنگی استان ایلام تأکید کرد: با توجه به اهمیتی که این تپه از نظر تاریخی دارد و این‌که کاوش‌های باستان‌شناسی آن در سال‌های دوری با امکانات آن زمان انجام شده، قصد داریم یک گمانه‌زنی جدید و بازنگری در این تپه انجام دهیم. البته این کار مستلزم آن است که اعتبار لازم برای گمانه‌زنی اختصاص داده شود.

او افزود: به‌جز این مسأله، در صورت تأمین شدن اعتبار، تمرکز اصلی ما بر کاوش در شهر تاریخی سیمره خواهد بود که چند سالی است کاوش‌های باستان‌شناسی آن متوقف شده است.

 

نظر شما
ادامه