کد خبر: ۱۱۲۰۸
حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و مدریریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال علیه بیماری های ویروسی و خطرناک آبزیان در مراکز تکثیر و ‌مزارع پرورش ماهیان سردآبی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر کاظم عبدی اظهار کرد: در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های ماهیان کشور و تولید پایدار، طرح ملی مراقبت فعال و غیر فعال علیه 15 بیماری خطرناک و مهم ویروسی در آبزیان اجرا می شود.
به گفته وی، سازمان دامپزشکی کشور در شش ماه نخست سال جاری اقدام به اجرای سیستم مراقبت فعال بر علیه بیماری های مهم و اخطارکردنی ویروسی و باکتریایی ماهیان سردآبی از جمله بیماری های نکروز عفونی لوزالمعده، نکروز عفونی بافتهای خونساز و نیز بیماری استرپتوکوکوزیس کرده است.
مدیر کل دفتر بهداشت و مدریریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در شش ماه نخست سال جاری چهار هزار و 500 مورد بازدید از سه هزار و 265 مرکز تکثیر و پرورش فعال ماهیان سردآبی کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: در این بازدیدها دو هزار و 880 نمونه آب و بیش از 18 هزار نمونه بافتی اخذ شد و بر روی آنها یازده هزار و 380 مورد آزمایش فیزیکوشیمیایی و میکروبی آب انجام شد.
دکتر عبدی تصریح کرد: همچنین با اجرای طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال علیه بیماری های آبزیان حدود 40 هزار مورد آزمایش های مختلف بافتی (ویروسی، میکروبی، انگلی و قارچی) انجام شده است.
مدیر کل دفتر بهداشت و مدریریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در شش ماه نخست سال جاری 641 مورد آزمایش های مختلف PCR ویروسی صورت گرفته است.
یادآور می شود، ایران با تولید بیش از 90 هزار تن قزل آلا در سال، پس از ترکیه در مقام دوم منطقه و پس از نروژ و ترکیه در مقام سوم جهان قرار دارد.
وی در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمان مواجه با بیماری های مختلف در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان گفت: در صورت گزارش هر گونه بیماری در این مراکز، بسته به نوع بیماری و ماهیت آن اقدامات ریشه کنی، درمان، واکسیناسیون انجام می شود.
نظر شما
ادامه