کد خبر: ۱۱۲۸۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - نزدیک به سه سال صنعت آبزی‌پروری کشور با بیماری ناشناخته و مرموز موسوم به تلفات پاییزه روبه‌رو است و هرساله نزدیک به چهارهزار تن از ماهیان پرورشی گرم‌آبی در کشور تلف می‌شوند.

در حالی که به گفته مدیر آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران نزدیک به سه سال صنعت آبزی‌پروری کشور با بیماری ناشناخته و مرموز موسوم به تلفات پاییزه روبه‌رو است و هرساله نزدیک به چهارهزار تن از ماهیان پرورشی گرم‌آبی در کشور تلف می‌شوند، معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی شیراز وابسته به مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اعلام بی‌خبری از ماهیت تلفات پاییزه در صنعت شیلات گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر گستره جغرافیایی و میزان خسارت تلفات پاییزه و انجام پیگیری پژوهشی از طرف سازمان شیلات به این مؤسسه تحقیقاتی ارسال نشده است.

سیدمحمدحسین حسینی افزود: وظیفه سازمان شیلات به‌عنوان متولی شیلات و آبزی‌پروری گزارش بیماری به دستگاه‌های مسئول است و تاکنون از طرف هیچ مرجعی درخواست تهیه سرم یا دارو و یا حتی درخواست فعالیت مطالعاتی از مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 84 بعد از تلفات گسترده و شیوع بیماری "زاگتوکوکوزیس" در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان طی درخواست انجام‌شده از سوی شیلات، مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بعد از چهار سال فعالیت تحقیقاتی موفق شد در سال گذشته واکسن این بیماری را تولید کند.

حسینی ادامه داد: در صورت درخواست سازمان شیلات از تمامی پتانسیل‌های موجود مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به‌منظور رفع مشکل استفاده می‌کنیم. بی‌خبری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از خسارت موسوم به تلفات پاییزه در صنعت شیلات در حالی است که سازمان شیلات ایران به‌منظور شناخت نسبت به ماهیت این بیماری که سالانه میلیاردها تومان خسارت به صنعت شیلات وارد می‌کند، از سازمان فائو به‌منظور ارزیابی دقیق‌تر به‌منظور سیر بیماری و راهکارهای پیشگیرانه در برخورد با این تلفات تقاضای اعزام یک متخصص اپیدمیولوژیست کرده است.

به گزارش سازمان دامپزشکی در ماه جاری، بیشترین تلفات پاییزه در استان‌های خوزستان، گیلان، گلستان و مازندران گزارش شده است.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
اولا تبریک میگم به آقای حسینی به جهت کشف بیماری جدید زاگتو کوکوزیس در ماهی قزل آلا. دوما تلفات ماهیان گرمابی در سه سال گذشته شدت پیدا کرده است نه اینکه شروع شده باشد.این تلفات هم علل مختلفی دارد که در ذیل به آن اشاره خواهم نمود. سوما این تلفات بیشتر در ماههای گرم سال و در اوج گرما (از اواخر خرداد تا اواخر شهریور ماه) رخ میدهد. تلفات در پاییز در ماهیان گرمابی بیشتر بدلیل افت ناگهانی دما و پدیده بهم خوردن لایه بندی آب که در طول فصل گرما ایجاد شده است رخ میدهد که این امر باعث بالا آمدن آب بدون اکسیژن کف استخر و تلف شدن ماهیان در اثر کمبود اکسیژن می شود البته نقش گازهای سمی متان ، امونیاک و سولفید دی هیدروژن را نباید نادیده گرفت. براساس تحقیقات انجام شده وبررسی های صورت گرفته عامل این تلفات در ماهیان گرمابی بخصوص ماهی کپور نقره ای شامل موارد ذیل می باشد:
1- شکوفایی جلبکی در استخر ها بدلیل عدم رعایت میزان کوددهی و نیز افزایش دمای آب
2- گرمتر شدن هوا در سه سال گذشته بطوریکه تعداد روزهایی با درجه حرارت بالای 30 درجه سیلسیوس در سه ماهه تابستان بسیار زیاد تر شده است.
3- کمبود آب در مزارع و عدم امکان تعویض آب استخرها طی تابستان
4- عدم اماده سازی اولیه استخرها در شروع دوره پرورش و تجمع گازها و لجن در کف استخرها
5- عدم رعایت میزان صحیح غذا دهی در مزارع و به تبع آن تجمع مواد آلی در استخر
6- استفاده از کود اوره بجای نیترات آمونیوم در استخرها در سالهای گذشته. کود اوره دارای 45 درصد نیتروژن بوده و بلافاصله در آب باندهای آن متلاشی می شود که باعث ایجا بلوم جلبکی در آب می گردد. بنابراین این کود در مقدار کمتری در مقایسه با نیترات استفاده شود که متاسفانه رعایت نمی گردد.
بنظر اینجانب این تلفات در بسیاری از مزارع با مدیریت صحیح قابل پیشگیری می باشد. وظیفه سازمان شیلات در مورد این تلفات بایستی در زمینه آموزش روشهای صحیح پرورش و مدیریت مناسب استخرها متمرکز گردد چون بسیاری از پرورش دهندگان ماهیان گرمابی حتی به اصول اولیه پرورش ماهی نیز آشنا نیستند.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
اگه سازمان اینقدر دست روی دست نمیذاشت ,شیلات به خودش اجازه نمیداد در اموری که بهش ارتباطی نداره دخالت کنه.
دکتر رستم زاده
|
-
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
0
0
ممنون از نظرات کارشناسانه شما.ایرانیان به وجود افرادی مثل شما افتخار میکنند.
دكتر ذريه زهرا
|
-
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
ضمن تشكر از زحمات همه عزيزان به اطلاع دوستان ميرساند كه بيماري تحت عنوان زاگتوکوکوزیس در ماهيان سردآبي وجود ندارد و احتمالا منظور عزيزان شايد استرپتو كوكوزيس بوده است. در خصوص علل تلفات ماهيان گرمابي كشور نيز موضوع مدتهاست در موسسه تحقيقات شيلات ايران در حال پيگيري است و در اين خصوص طرح تحقيقات مشتركي نيز توسط اين موسسه و سازمان دامپزشكي كشور در حال اجرا مي باشد كه نتايج آن بزودي انتشار خواهد يافت. در خصوص اعزام يك متخصص اپيدميولوژيست از سوي سازمان فائو به ايران به نظر بنده چندان ضرورتي نداشته و تجربه هاي قبلي نيز نشان داده است كه اينگونه افراد مشكلي را برطرف نكرده و با تكيه بر توانمندي هاي و نيروهاي متخصص داخلي امكان رفع اين مشكل در كشور وجود دارد.
با احترام
متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان
|
-
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
0
0
با سلام. بنده از نقطه نظر طنز به اقای حسینی تبریک گفتم وگرنه پرواضح بوده است که منظور ایشان بیماری استرپتوکوکوزیس می باشد.
نظر شما
ادامه