کد خبر: ۱۱۳۶۴

حکیم مهر - پس از شکوفایی جلبکی در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس در سال 87 کمیته‌ای تشکیل و ضمن برآورد میزان خسارت ناشی از کشند قرمز به منابع آبزی گزارش آن به سازمان شیلات ایران برای پیگیری‌های حقوقی ارسال شد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس در مورد اقدامات سازمان شیلات ایران به‌عنوان متولی حفاظت از منابع آبزی کشور در پیگیری خسارت ناشی از کشند قرمز به جامعه صیادی کشور گفت: گزارش خسارت به میزان تلفات آبزیان دریای عمان و خلیج فارس ناشی از کشند قرمز به‌صورت جامع در اختیار سازمان شیلات ایران قرار گرفته است. اما از پیگیری‌های حقوقی و نتایج آن بی‌خبر هستم.

محمدصدیق مرتضوی افزود: عوامل متعددی رشد جلبکی را تشدید می‌کند که ازجمله عوامل مؤثر آن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است. با توجه به اینکه بیشترین میزان پدیده طغیان جلبکی در پارک حفاظت‌شده نایبند و عسلویه است، به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل موثر، تخلیه پسماندهای صنعتی در خلیج فارس و دریای عمان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا گزارش کاملی تهیه و در اختیار سازمان شیلات قرار گرفته است و بر اساس قانون، شیلات موظف به پیگیری حقوقی این موضوع است.

مرتضوی ادامه داد: پدیده شکوفایی جلبکی ابتدا در چهارم مهرماه 87 مشاهده شد و هشت ماه به طول انجامید. گستردگی این پدیده باعث به‌وجود آمدن بحران‌های اجتماعی و حتی تعطیلی مدارس در بندرعباس شد و از این رهگذر آسیب‌های جدی به صنعت آبزیان کشور نیز وارد آمد.

وی تصریح کرد: هنوز سایه کشند قرمز سمی بر کشور وجود دارد و اگر اعتبارات لازم به‌صورت جامع تخصیص پیدا نکند، امکان بازگشت کشند قرمز سمی وجود دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: به‌نظر می‌رسد قبل از آنکه طغیان جلبک‌های سمی خلیج فارس و دریای عمان مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، لازم است اعتبارات پژوهشی و مجموعه اقدامات بازدارنده در شرایط آرام و کنترل‌شده فعلی تخصیص پیدا کند.

مرتضوی در پایان در پاسخ به این سؤال که میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای مقابله با پدیده طغیان جلبک‌های سمی در خلیج فارس و دریای عمان چه میزان است، تأکید کرد: بر اساس مصوبه سال 90 هیئت دولت، 22 میلیارد تومان برای مقابله با این پدیده تصویب شد که تا این لحظه فقط یک میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

گفتنی است، یکشنبه (12 آذرماه 91) سمینار یک‌روزه ارائه دستاوردهای طرح ملی پایش کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در سالن آمفی‌تأتر مرکز تحقیقات شیلات کشور با موضوعات بررسی تنوع گونه‌های پلانگتونی مضر شکوفاشده، شناسایی عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی بروز شکوفایی پلانگتونی مضر و ارائه راهکارهای کنترل و مقابله با بروز شکوفایی پلانگتونی برگزار شد.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه