کد خبر: ۱۱۳۹۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، یزد و تهران

 

در کشتارگاههای استان البرز در آبان ماه سال جاری:
استحصال بیش از990 تن گوشت قرمز و گوشت مرغ


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی از تولید 609 تن گوشت قرمز و 384 تن گوشت مرغ در آبانماه سال جاری در سطح استان البرز خبر داد.

در این راستا حدود 23 تن انواع فرآورده های خام دامی بدلیل آلودگی های میکروبی معدوم شده است و همچنین تعدادی از مراکز متخلف به مراجع قضایی معرفی شده اند.
دکتر فرهاد خامنه رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی خبر داد: طبق گزارشات رسیده از شبکه های دامپزشکی تابعه در آبان ماه سال جاری بیش از 1,665,000 قطعه طیور و 11,937 رأس دام در کشتارگاههای سطح استان البرز ذبح گردیده است. در این راستا 7,712 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی بعمل آمده است.
دکتر خامنه افزود: طی بازرسی های انجام شده مقدار 23 تن انواع فرآورده های خام دامی بدلیل آلودگی های میکروبی ضبط و معدوم شده است و نیز حدود 2,700 کیلوگرم از فرآورده ها در سردخانه های استان ضبط موقت گردیده است.
همچنین تعداد 34 مورد واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده که از این تعداد 7 واحد پلمپ گردیده اند.

-------------------------------

 

رییس اداره بررسی ها، آموزش و مراقبت از بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد خبر داد:
بیماری آبله در استان از 25 کانون به 2 کانون کاهش یافت


آبله گوسفند و بز مهمترین بیماری آبله در حیوانات اهلی است و دوره کمون بیماری 21-8 روز است است و بیماری ضایعات پوستی قرمز رنگ شروع شده و سپس به ندول و در نهایت به اسکار تبدیل می شود
. آبله گوسفند و بز مهمترین بیماری در بین حیوانات اهلی است و از خسارات اقتصادی این بیماری باعث مرگ و میر در دام های جوان است.
رییس اداره بررسی ها، آموزش و مراقبت از بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: طی 7 ماهه سال جاری 120 هزار راس بز و 160 هزار راس گوسفند علیه بیماری آبله واکسینه شدند و پیش بینی می گردد تا پایان سال به 700 هزار راس برسد.
دکتر محمد عبدالحسین زاده در ادامه افزود: در سال گذشته 682197 راس دام علیه بیماری واکسینه شدند.
وی گفت: بیماری از طریق تماس مستقیم دام ها توسط دام جدید خریداری شده یا هنگام استفاده از آبشخورهای عمومی منتقل می شود. لذا جهت پیشگیری از بیماری توصیه می شود قبل از وارد کردن دام های جدید خریداری شده آن ها را به مدت 2 هفته قرنطینه کرده و در صورت عدم بروز علایم بالینی به گله تا 45 روز پس از بهبود گله را باید قزنطینه نمود.
دکتر عبدالحسین زاده گفت: با توجه به پوشش خوب واکسیناسیون دام ها تعداد کانون های بیماری از 25 کانون در سال گذشته به 2 کانون در سال جاری کاهش یافته است.
وی در پایان از دامداران خواست با توجه به اینکه بیماری باعث خسارات اقتصادی فراوان می گردد با اکیپ های واکسیناسیون همکاری نمایند.

---------------------------------

 

دوره آموزشی قوانین و مقررات دامپزشکی و مسئولیتهای حقوقی آن در استان تهران برگزار شد

دوره آموزشی قوانین و مقررات دامپزشکی  و  مسئولیتهای حقوقی آن در اداره کل دامپزشکی استان تهران با حضور کارشناسان و کارکنان استان و شهرستان ها از 12تا 18 آذر ماه به مدت 12 ساعت برگزار گردید. در این دوره که با حضور نزدیک به هفتاد نفر از پرسنل و با نظارت مرکز آموزشی شهید زمانپور به انجام رسید،  دکتر حاج اکبری طی دو روز به تبیین  وظایف ، مسئولیتها و قوانین سازمان دامپزشکی پرداخت.

DSC07103.1.1

DSC07108.1.1.2

 

 

نظر شما
ادامه