کد خبر: ۱۱۴۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - با توجه به این‌که هم‌اکنون در اوج برداشت آبزیان هستیم، انتظار می‌رود صادرات آبزیان نیز افزایش یابد؛ اما در حال حاضر صادرات این محصول به کشور عراق که عمده تولید آبزیان به این کشور صادر می‌شود، کاهش یافته، به‌طوری که صادرات ماهی در مرز چزابه به حداقل رسیده است.

سیدمصطفی موسوی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان خوزستان در این خصوص از نبود برنامه‌ای مدون برای صادرات آبزیان در استان گفت و تصریح کرد: به‌هم‌ریختگی صادرا‌ت آبزیان ناشی از نبود یک متولی برای صادرات آبزیان است؛ صادرات آبزیان بدون برنامه‌ریزی مدون و منظم امکان‌پذیر نیست.

وی بیان‌کرد: برخی صادرکنندگان آبزیان، صادرکننده واقعی نبوده و فقط سودجویانی هستند که با سوءاستفاده از نوسانات نرخ ارز، اقدام به فروش ماهی به بازار عراق می‌کنند تا بتوانند ارز حاصل از آن را نگهداری کنند. اقدامات این افراد از یک سو موجب به‌هم‌ریختگی بازار ارز شده و از سوی دیگر بازار صادرات آبزیان را به خطر انداخته است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان آبزیان خوزستان افزود: برای نجات صادرات آبزیان و توسعه آن نیاز به تاسیس شرکت توسعه صادرات است که صادرکنندگان واقعی شناسایی و بخش صادرات آبزیان با حمایت دولت تقویت شود. با انجام این کارها توسعه پایدار و صادرات واقعی که قدرت رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشد، ایجاد خواهد شد.

موسوی بیان‌کرد: یکی از عامل‌های توقف صادرات این است که آبزیان، صادرات مشخصی ندارند و وقتی قیمت ماهی در بازار هدف افزایش می‌یابد، هیچ‌گونه تاثیری در قیمت فروش تولیدکنندگان ندارد و سودی نصیب آن‌ها نمی‌شود، بنابراین با توجه به وجود بازار و مرز صادراتی، می‌توان برنامه‌ای تدوین و اجرا کرد که ارزش‌افزوده‌ای برای تولیدکنندگان داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: صادرکنندگان نیز باید ساماندهی شوند و متولیان صادرات و سازمان‌های مربوطه باید برنامه‌ای برای این بخش اجرایی کنند تا روند صادرات توسعه یابد.

یونس حسین‌نژادیان، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت و تجارت خوزستان نیز به چند عامل کاهش صادرات ماهی اشاره کرد و‌ گفت: دلیل توقف صادرات در مرز چزابه، ممنوعیت از سوی اداره کل دامپزشکی استان است، زیرا صادرکنندگان، اصول بهداشتی صادرات ماهی را رعایت نمی‌کنند که اقدامات آن‌ها مشکلاتی را برای کشور به‌دنبال دارد.

وی افزود: از علل دیگر توقف صادرات ماهی این است که قیمت پایه صادرات با قیمت فروش در بازار هدف متفاوت است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت و تجارت خوزستان خاطرنشان‌کرد: قیمت پایه صادرات انواع محصولات و کالاها از سوی کمیته صادرات کالا، تعیین و به گمرک ابلاغ می‌شود که بر اساس آن صادرات انجام شود.

حسین‌نژادیان تصریح‌کرد: خریداران عراقی به ازای ماهی‌های صادرکنندگان، هزینه ریالی پرداخت می‌کنند، در صورتی که باید هزینه را به نرخ ارز پرداخت کنند، این امر موجب ضرر تولیدکنندگان شده است.

وی بیان‌کرد: وقتی صادرکننده محصول خود را به بازار هدف بفروشد دولت دلار را از او مطالبه می‌کند و به همین علت صادرکنندگان باید محصولات صادراتی خود را به نرخ دلار بفروشند. هم‌اکنون در حال توجیه صادرکنندگان ماهی هستیم و تا چند روز آینده صادرات به روال عادی باز خواهد گشت.

همچنین محمدرضا اقبال‌منش، مدیر قرنطینه دامپزشکی خوزستان اظهارکرد: متاسفانه صادرکنندگان ماهی پس از صادرکردن ماهیان به عراق، سبدهای آن را به بدترین شکل و کاملا غیربهداشتی مجددا وارد کشور می‌کنند که این امر موجب منتقل شدن انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها به کشور می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون برای ساماندهی صادرات آبزیان انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: طی جلساتی که سال‌گذشته برای بهینه‌سازی صادرات آبزیان برگزار شد، قرار بر این شد که صادرکنندگان تا پایان تیر امسال در خصوص بهینه‌سازی مسایل بهداشتی آبزیان اقدام کنند.

رییس قرنطینه اداره کل دامپزشکی خوزستان افزود: با توجه به این‌که این اداره‌کل در این زمینه به عنوان نماینده کشور به عراق متعهد است که در صورت بروز هرگونه مشکل بهداشتی در جریان صادرات جوابگو باشد، به علت رعایت نشدن مسایل بهداشتی، روند صادرات از سوی این اداره‌کل متوقف می‌شود.

اقبال‌منش بیان‌کرد: صادرکنندگان از توجه نکردن کشور عراق به مسایل بهداشتی سوء استفاده می‌کنند و محصولات غذایی را به هر شکل غیربهداشتی به این کشور وارد می‌کنند و در این میان، انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها در این جریان وارد دو کشور می‌شود.

وی تصریح‌کرد: در جریان صادرات به کشور کویت صادرکنندگان ماهی از یونولیت استفاده می‌کنند که به صورت لایه‌لایه ماهی و یخ را در جعبه‌های یونولیت قرار می‌دهند و با توجه به رعایت اصول بهداشتی صادرات به این کشور، این یونولیت‌ها بعد از خروج و انتقال ماهی به کویت، سوزانده و نابود می‌شود تا میکروب یا ویروس به کشور وارد نشود یا مجددا وارد کشور ما نشوند.

مدیر قرنطینه دامپزشکی خوزستان‌ ادامه‌داد: هنوز در کشور عراق این کار را انجام نمی‌دهند و هیچ‌گونه شرطی برای انجام این کار برای صادرکنندگان نمی‌گذارند.

اقبال‌منش اظهارکرد: ما برای ساماندهی صادرات به صادرکنندگان پیشنهاد کردیم که صادرات ماهی‌ به عراق را به روش صادرات به کویت انجام دهند، یا در صورت انجام ندادن این کار، سبدهای ماهی را در قرنطینه صفر مرزی تحویل اداره دامپزشکی دهند زیرا ورود این سبدها به کشور سلامتی مردم را تهدید می‌کند. ما با توقف صادرات ماهی یک چارچوب امنیتی- بهداشتی را برای مردم ایجاد می‌کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: صادرکنندگان باید در نزدیک‌ترین کارگاه شست‌وشوی آبزیان، ماهیان و سبدها را شست‌وشو و آلودگی آن را رفع و ضدعفونی کنند تا مشکلی برای کشور ما و کشور مبدا پیش نیاید.

مدیر قرنطینه دامپزشکی خوزستان یادآورشد: در خرمشهر، کارگاه شست‌وشوی وجود دارد و صادرکنندگان از مرزهای مرتبط با این شهر ممنوعیت صادرات ندارند اما صادرکنندگان مرز چزابه به دلیل نبود کارگاه در نزدیکی این مرز باید به کارگاه‌های شست‌وشوی آبزیان مناطق دیگر مراجعه کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
-
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
0
0
باید خدمتتان عرض کنم به دنبال انتقال آب از سرچشمه های کارون به فلات مرکزی و کاهش دبی رودخانه کارون آب شور دریا در مسیر رودخانه در پی مد دریا پیشروی کرده و حیات وابسته به آب شیرین را به ورطه نابودی کشانده است بسیاری از ماهی های جنوب در مسیر رودخانه و درآب شیرین تخم گذاری میکردند و بعدپس از بلوغ راهی دریا می شدند از مسوولین تقاضا دارم این نکته را در نظر بگیرند و بعداز کم شدن ماهی گله گذاری کنند.از ماست که بر ماست.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
0
0
یکی دیگر از علل کاهش صادرات ماهیان گرمابی عرضه این نوع ماهیان از طرف چینیها میباشد که با قیمت کمتر وماهیان مرغوب تر رقابت میفرمایند؟بهر حال این ماهیان ریشه چین و ماچین دارند و خود را محق تر از ایرانیها می دانند!
نظر شما
ادامه