کد خبر: ۱۱۴۲۲

حکیم مهر - نشانه‌هایی مانند شفافیت قرنیه چشم و فرو نرفتگی چشم ماهی، شل نبودن گوشت، آبشش قرمز و شفاف و... از نشانه‌های ماهی تازه است که در حین خرید باید به آن‌ها توجه شود و طبق تاکید سازمان شیلات ایران، مصرف‌کنندگان باید از خرید ماهی‌های آغشته به شن و ماسه خودداری کنند.

عیسی گلشاهی - مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان - اظهار کرد: مصرف‌کنندگان ماهیان مورد نیاز خود را از مراکز عرضه فله‌ای که تحت نظارت کامل هستند، تأمین کنند.

به گفته وی محصولات شیلاتی که در جعبه‌های مخصوص و با یخ‌پوش‌های کافی عرضه می‌شود، از کیفیت بالاتری برخوردار است.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان توصیه‌کرد: مصرف‌کنندگان تحت هیچ شرایطی ماهیان آغشته به شن و ماسه را خریداری نکنند چراکه براساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده به تمامی صید‌گاه‌ها و صیادان ماهی‌ها باید در صیدگاه‌ها شست‌وشو و سپس عرضه شوند.

گلشاهی با بیان اینکه شن و ماسه به عنوان آلودگی ثانویه سبب افت کیفیت ماهی می‌شود افزود: هدف از عرضه ماهی بدون شست‌وشو پوشاندن کیفیت نامطلوب این محصول در زیر شن و ماسه‌ است در حالی که عرضه‌کنندگان شن و ماسه‌ها را دلیلی بر تازگی ماهی می‌دانند.

برای شناسایی ماهی تازه نشانه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به شفاف بودن قرنیه چشم ماهی به عنوان یکی از این نشانه‌ها اشاره کرد چراکه قرنیه چشم ماهی با ماندگی و بیات شدن پس از صید به مرور کدر می‌شود.

همچنین فرو نرفتگی چشم ماهی یکی از مهمترین شیوه شناسایی تازگی محصول است.

معمولا پس از صید طی مراحل توزیع و عرضه برای براق و تازه شدن محصول مقداری آب برروی ماهی می‌ریزند که این امر باعث شل شدن گوشت ماهی می‌شود لذا نرم بودن عضلات ماهی هنگام خرید نشانه‌ی ماندگی آن است.

رنگ و بوی آبشش ماهی نیز نشانه‌ای دیگر برای تشخیص تازگی ماهی است؛ ماهی تازه آبشش قرمز، شفاف و بدون بو دارد اما در صورت ماندگی آبشش ماهی کدر و تیره رنگ می‌شود.

در برخی از ماهیان از جمله ماهی کپور، ماندگی ماهی عامل راحت کنده شدن فلس (پولک) آن می‌شود اما در برخی دیگر از ماهیان از جمله قزل‌آلا در صورت تازه بودن به راحتی فلس آن جدا می‌شود.

 

نظر شما
ادامه