کد خبر: ۱۱۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه دیگر آرتمیایی در دریاچه ارومیه وجود ندارد، نسبت به خطر انتقال بیماری از آرتمیای وارداتی از چین و ویتنام هشدار داد.

دکتر نیکویی‌فر گفت: تنها تخم‌های آرتمیا در لایه‌های زیرین دریاچه ارومیه باقی مانده که آنها نیز به علت این که در برابر سرما و شوری آب مقاوم هستند،‌ دوام آورده‌اند.

1111111-3.jpg

وی با بیان اینکه آماری از تخم‌های آرتمیای دریاچه ارومیه در دست نیست، درباره علل نابودی آرتمیای دریاچه ارومیه،‌ گفت: آرتمیا از جلبک‌های تک سلولی تغذیه می‌کند که نسبت به شوری آب مقاوم نیستند و بنابراین شوری بیش از حد آب دریا و از بین رفتن ذخایر غذایی عامل از بین رفتن آرتمیای این دریاچه است.

نیکویی‌فر که معتقد است نابودی آرتمیا،‌ مسائل زیست محیطی دیگری نیز به دنبال دارد،‌ گفت: نابودی آرتمیا که منحصر به دریاچه ارومیه بود، مهاجرت دائمی برخی گونه از پرندگان را به دنبال داشته است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از پرورش مصنوعی آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه، دشت فسنجور میاندوآب و برخی نواحی مرکزی،‌ جنوبی و شرقی کشور خبر داد و گفت: متاسفانه پرورش این جاندار دریایی جوابگوی مصرف داخلی کشور نیست.

نیکویی‌فر با بیان اینکه، نیاز داخلی کشور به آرتمیا از کشورهای چین و ویتنام تامین می‌شود،‌ اذعان کرد: آرتمیای وارد شده از سوی این کشورها به صورت پودری بوده و امکان انتقال بیماری به آبزیان را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: آرتمیا در صنعت آبزی‌پروری و تکثیر ماهیان خاویار و همچنین برای نوزادان میگو به منزله شیر مادر و دارای پروتئین و اسید چرب است.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه میزان نمک آب دریاچه ارومیه به 400 گرم در هر لیتر رسیده، افزود: این مقدار در زمان پر آبی 100 گرم بوده است.

وی علت اصلی خشک شدن دریاچه را کاهش نزولات آسمانی و هچنین احداث غیر اصولی سدها دانست و گفت: آب دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان پر آبی آن 26 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
0
0
آفرین بر دکتر نکویی فرد عزیز. آذربایجان به مدیرانی مثل شما نیازمند است. چه بد که در زمان مدیریت شما دریاچه ارومیه دچار بحران زیست محیطی گردیده و نمیتوانید طرحهای تحقیقاتی وسیع و موثری را در زمینه آرتمیا انجام دهید. اما بنده با پشتکار و توان علمی که از شما سراغ دارم مطمئن هستم که در امر احیائ آرتمیا ارومیانا که گنجی است برای این خطه نهایت تلاش و کوشش خود را خواهید نمد. مسرور و پاینده باشید. (دکترای آبزیان از خطه سرسبز گیلان)
نظر شما
ادامه