کد خبر: ۱۱۶۷۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سبزوار، خراسان رضوی، قم، مهریز و کرمانشاه

 

واکسیناسیون 88 میلیون نوبت قطعه طیور گوشتی ( صنعتی ) در سبزوار


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار گفت: در نه ماهه امسال توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی شهرستان تعداد 88 میلیون نوبت قطعه طیور گوشتی برعلیه بیماریهای ویروسی واگیر دار (نیوکاسل – آنفلوانزا – برونشیت و گامبورو ) واکسینه شده است.
دکتر ولی الله جغتایی گفت: سبزوار با داشتن 550  واحد مرغداری گوشتی باظرفیت هر دوره پرورش  5 میلیون و 200 هزار  قطعه جوجه ریزی در میان شهرستان های خراسان رضوی مقام اول پرورش و تولید مرغ گوشتی را دارد و درطی این مدت  تعداد   13 میلیون و 600 هزار  قطعه مرغ  گوشتی در واحد های پرورش طیور گوشتی شهرستان جهت کشتار به کشتار گاه ها انتقال یافته است.
وی گفت : لازم است مرغداران به منظور کنترل و پیشگیری  از بیمار ی نیوکاسل و سایر بیماریهای ویروسی در سالن های پرورش،ضمن رعایت کلیه موازین بهداشتی-قرنطینه ی،باهماهنگی دامپزشک خود نسبت به پوشش کامل برنامه واکسیناسیون گله خوداقدام نمایند چرا که  میزان واگیری و مرگ و میر بالا این بیماری در صورت عدم وجود ایمنی مناسب می‌تواند منجر به تلفاتی در حد 90 درصد جمعیت گله شود.

------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی :
فعالیت ها را آنطوری که هست بیان کنید/تربت حیدریه، گناباد و زواه شهرستان های برتر در اطلاع رسانی و خبر


مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در جمع مسئولین شبکه های دامپزشکی استان گفت: فعالیت های دامپزشکی را آنگونه که هست بیان کنید، نه کمتر و نه بیشتر.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: در حال حاضر فعالیت های مهمی در عرصه های مختلف دامپزشکی در جهت ارتقای سلامت عمومی و امنیت غذایی در جریان است که انعکاس آنها از طریق اطلاع رسانی صحیح و به موقع قابل انجام است.
وی اظهار داشت: اطلاع رسانی به موقع با استفاده از ابزار و وسایل استاندارد به همراه برنامه ریزی لازم زمینه کاهش موارد بیماری ها را نیز فراهم خواهد آورد.
مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به ارزیابی صورت گرفته در 6 ماهه دوم از شبکه های دامپزشکی در زمینه اطلاع رسانی و خبر، سه شهرستان در این زمینه انتخاب شدند.
هادی زارعی، شهرستان های تربت حیدریه، گناباد و زاوه را شهرستان های برتر استان در زمینه اطلاع رسانی و خبر دانست که در مراسم یادشده با اهدای لوح تقدیر از آنها قدردانی شده است.

 

-------------------------------

 

تغییردرساختارکشتارگاههای دام وطیورقم


محمد مرتضی زاده در قم هدف از طرح بهبود ساختار کشتارگاه‌ها را ایجاد سیستم به روز و پیشرفته دانست و اظهار کرد: حفظ شرایط بهداشتی به مرور زمان سخت‌تر می‌شود به همین دلیل کشتارگاه‌ها به تغییرات ساختاری نیاز دارند تا پروانه بهداشتی آن‌ها تمدید شود.
وی با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته ضوابط جدیدی به کشتارگاه‌ها ابلاغ شده تصریح کرد: مطابق دستورالعمل‌های جدید، تغییراتی همچون افزایش ظرفیت‌ها و اصلاح ارتباطات صورت می‌گیرد تا با کنترل و نظارت بیشتر بر بهداشت عمومی، محصولات با کیفیت بهتری در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: مطابق ضوابط ابلاغ شده در سیستم جدید، ورود و خروج کارکنان و تردد کارگران در قسمت‌های تمیز و کثیف کشتارگاه، مجزا و کنترل شده تا میزان آلودگی‌های منتقل شده از محیط به فرآورد‌ه‌های غذایی به حداقل مقدار ممکن کاهش پیدا کند.
مرتضی‌زاده افزود: با توجه به اینکه فعالیت کشتارگاه‌ها پر استهلاک و هزینه بر است، بر اساس اولویت‌ها برای هر کشتارگاهی زمانبندی انجام داده‌ایم که مطابق آن، تغییرات بنیادی و مورد نیاز هر کشتارگاه از یک ماه تا یک سال تکمیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به منظور تغییر ساختار کشتارگاه‌ها در سال گذشته اقداماتی صورت گرفته گفت: تغییرات اعمال شده در گذشته کافی نبوده و این کشتارگاه‌ها پروانه موقت گرفته‌اند، اما برای کسب پروانه دائم باید تغییرات بنیادی در ساختار آن‌ها صورت بگیرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر پنج کشتارگاه دام و طیور به صورت رسمی در قم فعالیت می‌کنند گفت: این کشتارگاه‌ها زیر نظر هستند و چندین نفر به عنوان ناظر فنی و بهداشتی به طور شبانه روزی در دو شیفت شبانه و روزانه به تمام فعالیت‌های صورت‌ گرفته نظارت می‌کنند.
این مسئول کشتارگاه بهاران را در زمینه تغییرات صورت‌ گرفته در راستای بهبود ساختار بهداشتی پیشرو دانست و گفت: بخش سردخانه نوین و 10 هزار تنی این کشتارگاه از سال گذشته راه‌اندازی شده که بالاترین حجم را در استان و منطقه دارد.
مرتضی‌زاده فعالیت بقیه کشتارگاه‌ها را رو به جلو دانست و اذعان داشت: با توجه به نوسانات ارز و پرهزینه بودن تغییرات، فرآیند بهبود ساختار کشتارگاه‌ها با ملاحظه بیشتری دنبال می‌شود تا علاوه بر تحقق اهداف بهداشتی، بحث‌های اجتماعی آن نیز رعایت شود.

--------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی مهریز اعلام کرد:
هر گونه جابجایی و حمل دام و فرآورده های خام دامی مستلزم اخذ مجوز حمل از دامپزشکی است


با همکاری پست قرنطینه دامپزشکی مستقر در پاسگاه شهید مدنی و پرسنل نیروی انتظامی یک دستگاه کامیون حامل 9505 کیلوگرم چربی فاسد توقیف گردید. 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز در استان یزد در این باره گفت: پس از بررسی محموله از سوی بازرس ویژه کنترل بهداشتی کنترل فرآورده های خام دامی بر اساس شواهد قابل مشاهده میزان فساد و تغییر ماهیت به حدی تعیین گردید که قابلیت استفاده صنعتی نیز بجز تولید کود برای آن وجود نداشته است.
دکتر احسان آقابابایی گفت: پس از هماهنگی قضایی حکم معدوم سازی محموله یا فروش آن صرفاً برای تولید کود صادر گردید. نهایتا محموله فاسد تحت نظارت کارشناس شبکه دامپزشکی مهریز و نیروی انتظامی در یک کارگاه تبدیل ضایعات به کود، تخلیه و فرآوری گردید.
دکتر آقابابائی در پایان اظهار داشت: اقدام به هر گونه جابجایی و حمل بین استانی دام و فرآورده های خام دامی مستلزم اخذ مجوز حمل از دامپزشکی شهرستان مبدا و احراز شرایط بهداشتی تعریف شده است و با موارد تخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
--------------------------------------

 

مدیرکل دیوان محاسبات استان کرمانشاه :
در دامپزشکی آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است بحث پیشگیری از بیماری ها می باشد و باید در زمینه سلامت و بهداشت سرمایه گذاری شود


 به منظور تعامل بیشترو آشنایی مدیرکل دیوان محاسبات کرمانشاه با وظایف دامپزشکی ، دکتر پرور به محل کار ایشان رفت و به ارائه توضیحاتی درخصوص وظایف و عملکرد دامپزشکی پرداخت و درخواست همکاری ، مساعدت و ارائه راهنمایی های لازم در راستای انجام وظایف قانونی را نمود.


در ابتدای این دیدار مدیرکل دامپزشکی استان وظایف گسترده دامپزشکی را بیان نمودو گفت : سازمان دامپزشکی کشور 2 نقش اساسی و مهم را بر عهده دارد . اولین وظیفه حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور و به تبع آن ، منطقه و دومین وظیفه اش بحث ارتقاء بهداشت عمومی و در واقع مقابله و پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از دام به انسان می باشد .
دکتر نادر پرور گفت : نقش اول اقتصادی است و با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در حوزه دام و طیور کشور صورت گرفته ، که بعد از صنعت نفت بیشترین سرمایه گذاری در این حوزه بوده و حفظ این سرمایه ملی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است . که با پیشگیری و واکسیناسیون بموقع این سرمایه را حفظ کرده و در تلاش است که بتواند در بحث تولید و همچنین خودکفایی محصولات دامی گام های اساسی را بردارد.
دکتر پرور ادامه داد : وظیفه دوم نقش بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است که ازبیش از 1709 بیماری که تاکنون شناخته شده است چیزی در حدود 832 مورد این بیماری ها قابلیت انتقال به انسان را دارد که این مسئله بیانگر این است که تقریباً 50% این بیماری ها از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود که این بحث و مقابله با بیماری ها مربوط به حوزه کاری سازمان دامپزشکی کشور است .
مدیرکل دیوان محاسبات استان نیز گفت : در دامپزشکی مانند سایر مراکز بهداشتی آنچه که از اهمیت بسزایی برخوردار است بحث پیشگیری از بیماری ها می باشد و باید در زمینه سلامت و بهداشت سرمایه گذاری شود چرا که پیشگیری و حفظ سلامت در دام موجب جلوگیری از انتقال بیماری های قابل انتقال به انسان خواهد شد و از اتلاف سرمایه و هزینه کردن جهت درمان بیماری ها کاسته خواهد شد.
بهمن مردانیان همچنین گفت : ما در هرزمینه ای که بتوانیم و قانون اجازه دهد به ادارات استانی و خصوصا دامپزشکی که با بهداشت و سلامت عمومی سروکار دارد کمک می کنیم و امیدواریم بتوانیم در توسعه استان مفید بوده و در حل مشکلات تاثیر گذار باشیم .
شایان ذکر است در این دیدار که در دفتر مدیرکل دیوان محاسبات استان کرمانشاه برگزار شد ، علاوه بر مدیرکل دامپزشکی ، معاون اداری پشتیبانی و ذیحساب دامپزشکی نیز حضور داشتند.

 

---------------------------------

 

معرفی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بعنوان دستگاه برتر از سوی ستاد اقامه نماز استان


 در پی کسب عنوان دستگاه برتر اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ازسوی ستاد اقامه نماز استان درخصوص رعایت چارچوب های برنامه ریزی و فعالیت منسجم در اجرای برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در ارزیابی های سال 1390 کلیه دستگاهها،دبیر شورای اقامه نماز استان از این اداره کل تقدیر کرد.
به همین منظور دبیرستاد اقامه نماز  کرمانشاه ، با اهداء لوح از اقدامات و فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تقدیر نمود .در متن این لوح چنین آمده است ،
ستاد اقامه نماز در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مدظله العالی که فرمودند :
((جمع داوری عالی رتبه ای ، سهم هر دستگاه را از تشویق و تقدیر و یا خدای ناخواسته از توبیخ و سرزنش به او بپردازد )) با تشکیل هیات داوری ، نسبت به ارزیابی فعالیت های سال 90 کلیه دستگاهها در امر نماز اقدام وبراساس نظر این هیات اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه را جهت رعایت چارچوب های برنامه ریزی و فعالیت منسجم در اجرای برنامه های توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز دستگاه شایسته تقدیر می داند.
این جانب از همه مسئولان و دست اندرکاران امر نماز در آن دستگاه تشکر نموده و امیدوارم تلاش های بعمل آمده مرضی خداوند متعال قرار گیرد.

علی مولوی-دبیرستاد اقامه نماز کرمانشاه

 

نظر شما
ادامه