کد خبر: ۱۱۷۶

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی خوزستان از راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه برای دریافت گزارشات مردمی از تخلفات بهداشتی خبر داد.

دکتر محمدرضا حزبئی هدف از راه‌اندازی این سامانه را با شماره 09382975709 دریافت گزارشات و اطلاعات مردمی و امکان برقراری تماس در تمام اوقات شبانه‌روز با اداره کل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده مواردی از تخلف از موازین بهداشتی در مرغ فروشی‌ها، قصابی‌ها و یا ماهی فروشی‌ها همچنین مشاهده افرادی که اقدام به حمل و جابه‌جایی آلایش‌های غیرخوراکی دام از قبیل ضایعات مغازه‌های مرغ‌فروشی و یا قصابی‌ها می‌کنند، می‌توانند مراتب را با ذکر شماره خودرو و نشانی قصابی یا مرغ فروشی با پیام کوتاه یا برقراری تماس گزارش کنند.
وی تاکید کرد: تمام متصدیان فروشگاه‌های مرغ و گوشت موظفند آلایش‌های غیرخوراکی و یا ضایعات ناشی از قطعه کردن گوشت را به شهرداری‌های به منظور سوزاندن و یا واحدهای فرآوری پودر گوشت برای مصرف خوراک دام و طیور تحویل دهند، در غیر این‌صورت با این افراد برخورد قضایی صورت می‌گیرد.
حزبئی یادآور شد: در هشت ماهه نخست سال‌جاری با 97 هزار و 328 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، 15 هزار و 391 مورد تذکر بهداشتی و 487 مورد معرفی به مراجع قضایی و 84 تن فرآورده خام دامی معدوم شد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس ماده سه قانون سازمان دامپزشکی کشور نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و ... از وظایف دامپزشکی است، نظارت بهداشتی دامپزشکی در این زمینه را بسیار گسترده و از دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مزارع پرورش آبزیان تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده عنوان کرد و گفت: پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک و قابل انتقال به انسان از طریق واکسیناسیون، سم‌پاشی و درمان بیماری‌های انگلی همچنین نظارت بر کشتارگاه‌های دام و طیور با انجام بازرسی‌های قبل و بعد از کشتار، شناسایی دام‌های بیمار و لاشه‌های غیرقابل مصرف و خارج کردن آنها از چرخه مصرف و نظارت بر کارگاه‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی و سردخانه‌های نگهداری مواد خام دامی توسط بازرسان، مسئولان فنی بهداشتی و دامپزشکان از دیگر وظایف دامپزشکی است.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت نظارت بر سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی و جلوگیری از مخاطرات بهداشتی آن که بعضی مواقع در حد تهدید بهداشت عمومی تلقی می‌شود، بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی تمام موارد تخلفات و جرم‌های بهداشتی اماکن و مراکز تحت نظارت از طریق مراجع قضایی پیگیری و با متخلفانی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به صورت جدی برخورد می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه