کد خبر: ۱۱۷۶۵

حکیم مهر - معاون آموزشی وزیر علوم با اعلام تحصیل سه هزار دانشجو کارشناسی ارشد و دکتری در بیوتکنولوژی از فعالیت دو هزار عضو هیات علمی و محقق در 120 موسسه‌ فعال حوزه زیست‌فناوری در کشور خبر داد. 

دکتر حسین نادری‌منش در افتتاحیه‌ی دومین جشنواره زیست فناوری ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی تنها 175 هزار دانشجو در 200 موسسه آموزش عالی فعالیت می‌کردند که هم اکنون جمعیت دانشجویی کشور به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان این که هم اکنون تمامی شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت دارای حداقل یک موسسه آموزش عالی هستند، گفت: هم اکنون استان هرمزگان دارای 80 هزار دانشجو، سیستان و بلوچستان بیش از 85 هزار دانشجو و منطقه قشم دارای 15 هزار دانشجو است.

نادری‌منش افزود: همچنین از میان بیش از چهار میلیون دانشجو کشور 50 هزار نفر دانشجوی دکتری و 400 هزار دانشجو کارشناسی ارشد در موسسات آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید 25 هزار دانشجوی خارجی به خصوص از کشورهای منطقه در کشور تحصیل کنند، گفت: هم اکنون نزدیک به هشت هزار دانشجوی نسل دوم و سوم عراقی و افغانی درموسسات آموزش عالی کشور تحصیل می‌کنند و هیچ کشوری به اندازه ایران در تربیت نیروی انسانی متخصص این دو کشور نقش نداشته است.

همچنین چهار هزار دانشجوی بورسیه نیز در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند که باید بر اساس برنامه پنجم به 25 هزار نفر افزایش پیدا کنند.

نادری‌منش تاکید کرد: طی سه سال گذشته هزار رشته محل دکتری مجوز داده شده که رشد 100 درصدی داشته است اما خروجی این تعداد رشته محل طی سه تا چهار سال آینده به نتیجه خواهد رسید که نه تنها شیب تولید علم ایران را کاهش نمی‌دهد بلکه چند برابر نیز افزایش خواهد داد.

وی در پایان از آمادگی وزارت علوم برای تغییر سرفصل‌ها و محتوای درسی را با تعامل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برای تحقق اهداف حوزه زیست فناوری خبر داد.

 

نظر شما
ادامه