کد خبر: ۱۱۸۰۰
حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان از صادرات نیم تنی خاویار پرورشی در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: عمده متقاضیان و خریداران خاویار پرورشی ایرانی از اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و امارات هستند.

عیسی گلشاهی اظهار کرد: در هشت ماهه امسال حدود 100 کیلوگرم خاویار پرورشی صادر شد اما این میزان در پایان آذرماه به 500 کیلوگرم رسید که شروع خوبی برای صادرات خاویار پرورشی ایرانی است.

وی‌ خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته سالانه حدود دو تن خاویار دریایی به کشورهای مختلف صادر می‌شد که هر تن از این محصول حدود 1.8 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با بیان اینکه خاویار دریایی به علت ممنوعیت صید در بازارهای جهانی موجود نیست افزود: امسال دیگر محصولات شیلاتی جایگزین خوبی برای این ماهی ارزشمند ایرانی بودند و توانستند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند.

گلشاهی با اشاره به افزایش صادرات خاویار پرورشی به حدود یک تن در سال جاری عنوان کرد: به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که در سال آینده تولید و صادرات خاویار پرورشی به دو تن برسد.

چند محموله‌ی قاچاق خاویار کشف و ضبط شدند

وی درباره قاچاق خاویار دریایی گفت:‌ از آنجا که خاویار ایران جزو با ارزش‌ترین محصولات شیلاتی بوده و مشتریان بسیار مناسبی در بازارهای جهانی دارد که حاضرند با هر قیمتی آن را خریداری کنند، برخی از راه‌های غیرقانونی سعی در قاچاق خاویار دریایی دارند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: در چند مورد قاچاق خاویار دریایی مشاهده شد که در برخی از آن‌ها خاویار مصنوعی آذربایجانی وارد شده به آب‌های ایران بود، اما همه محموله‌ها با تلاش یگان حفاظت و نیروی انتظامی کشف و ضبط شدند.

گلشاهی با اشاره به این‌که ایران تولیدکننده انحصاری خاویار پرورشی فیل ماهی در جهان است گفت: عمده متقاضیان و خریداران خاویار پرورشی ایرانی از اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و امارات هستند.

وی درباره ویژگی‌های خاویار پرورشی عنوان کرد: چهار نوع خاویار پرورشی بلوگا (فیل‌ماهی)، آسترا، سوروگا و خاویار فشرده در جهان وجود دارد که خاویار پرورشی ایرانی (فیل ماهی) بالاترین و مرغوب‌ترین کیفیت را در میان خاویارهای پرورشی دنیا دارد.

 

نظر شما
ادامه