کد خبر: ۱۱۸۲۸
حکیم مهر - جمهوری اسلامی ایران با افزایش تعداد واحدهای تولیدی آبزیان زینتی از 40 به 180 واحد، قصد دارد تا بخشی از گردش مالی بازارهای جهانی را از آن خود کند.

معاون فنی سابق اداره‌کل دامپزشکی استان تهران با اعلام این مطلب در حاشیه نخستین کارگاه آموزشی تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان زینتی گفت: در راستای سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی، توسعه صادرات غیرنفتی ازجمله آبزیان زینتی در دستور کار قرار گرفت.

دکتر داریوش جهان‌پیما افزود: تولید آبزیان زینتی می‌تواند سهم بزرگی از تولید ملی را به خود اختصاص دهد و با توجه به رشد این صنعت، صادرات آن می‌تواند سهم قابل توجهی سودآوری را نصیب کشور کند.

وی خاطرنشان کرد: تا چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران یکی از واردکنندگان بزرگ ماهیان زینتی در جهان بود، اما در حال حاضر توانسته‌ایم با افزایش تعداد واحدهای تولیدکننده، از 40 به 180 واحد تولیدی صادرات هم داشته باشیم.

صادرات 300 هزار قطعه ماهی زینتی در سال جاری

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری حدود 300 هزار قطعه ماهی زینتی صادر شد که امید است بتوانیم با افزایش این مقدار، گردش مالی مناسبی را داشته باشیم.

جهان‌پیما تصریح کرد: آبزیان می‌توانند علاوه بر تأمین غذای جامعه انسانی، برای تزئینات نیز به کار روند که در این راستا توسعه این صنعت و تولید گونه‌های نادر که در شرایط خاص کشورمان رشد می‌کند، می‌تواند اثرگذار باشد.

وی گردش جهانی آبزی‌پروری ماهیان تزئینی را حدود 180 میلیارد دلار برشمرد و یادآور شد: باید سعی کنیم که هرچه بیشتر از این سهم را به کشور اختصاص دهیم.

تلفات 25 درصدی آبزیان در کشور

معاون فنی سابق اداره‌کل دامپزشکی استان تهران تأکید کرد: حدود 25 درصد از تولیدات آبزیان در کشورمان به‌دلیل وجود بیماری‌های انگلی، قارچی و سایر بیماری‌ها از بین می‌رود که این امر باعث می‌شود سهم تولید کاهش پیدا کند. از این رو، لازم است تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به واحدهای تولیدِی، این درصد را به حداقل ممکن برسانیم.

جهان‌پیما اظهار داشت: کارگاه آموزشی تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان زینتی با همکاری دکتر باسلر مدیر مؤسسه بین‌المللی ماهیان زینتی QFI و مدرس بین‌المللی از کشور آلمان در حال برگزاری است که دامپزشکان و مسئولان ذی‌ربط در زمینه پرورش ماهیان زینتی و روش‌های توسعه‌ای و همچنین مقابله با بیماری‌های آنها با آخرین یافته‌های جهانی آشنا می‌شوند.

وی همچنین گفت: این کارگاه آموزشی از امروز آغاز شده و تا چهارم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت که امید است میزان تولید آبزیان زینتی در کشور به‌گونه‌ای افزایش پیدا کند که بتوانیم سهم قابل توجهی از صادرات جهان را از آن ایران کنیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه