کد خبر: ۱۲۰۲۰

حکیم مهر - برای نخستین‌بار در کشور همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» به ‌همت دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

حسن نیلی، رئیس همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با تأکید بر اهمیت توجه به آموزه‌های قرآن کریم گفت: سال‌هاست در دانشگاه‌ها در دوران جدید به تولید علم و تربیت نیروی انسانی در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم ولی در طی این مدت در رشته‌های مختلف کمتر به قرآن به‌عنوان یک منبع نظریه‌پردازی و الهام‌بخشی رجوع شده است.

وی افزود: اکنون که ما در آستانه شکل‌گیری تمدن اسلامی هستیم و نظام اسلامی دوران بلوغ خود را می‌گذراند شایسته است بیش از پیش به این ام‌الکتاب مراجعه شود و منظومه‌های معرفتی آن که ارتباط بین اجزا عالم را تدوین می‌کند، تبیین شود.

نیلی به ساختار دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های ما بر‌اساس دستاوردهای تمدن بشری در مغرب زمین شکل گرفته‌اند و در آن حوزه تمدنی نگاه متفاوتی به موجودات عالم و طبیعی وجود دارد و همچنین در حوزه تولید علم و تربیت نیروی انسانی با نگاه متفاوتی نگاه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: ما در رابطه با رشته تخصصی خود که با موجودات زنده سرکار دارد مجموعه‌ای از آیات قرآن را در یک کار ترکیبی از هنر، تصویر و گرافیک با کمک مجموعه‌ای از هنرمندان و اساتید دانشگاه‌‌ها طراحی و آماده کردیم که همزمان با ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) یعنی اول اسفندماه همزمان با همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» مورد رونمایی قرار می‌گیرد.

وی با تصریح اینکه نگاهی که در گذشته به موجودات عالم وجود داشته بر اساس نظریه‌پردازی در مدل‌های توسعه شده است و تعارضات آن‌ها خود را در عرصه جهانی نشان می‌دهد، گفت: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که انسان و موجودات دیگر سرنشینان یک کشتی هستند و این در داستان حضرت نوح(ع) به‌خوبی تبیین شده که یک عده از انسان‌ها دچار خطا و کفر ورزیدن می‌شوند و خسارت آن را هم انسان‌ها و هم بقیه موجودات پرداخت می‌کنند و بعد از خدا می‌خواهند راه نجات پیدا کنند که همه انسان‌ها و موجودات را در برمی‌گیرد و انسان‌ها و بقیه موجودات سرنشینان یکی کشتی می‌شوند یا در جایی دیگر رفتاری از انسان‌ها سر می‌زند که بقیه موجودات نسبت به او تهدید می‌کند.

نیلی ادامه داد: در داستان حضرت سلیمان(ع) زمانی که لشکریان آن حضرت می‌خواهند از جایی به جای دیگری منتقل شود، مورچه‌ها احساس و پیش‌بینی تهدید می‌کنند و راه‌‌حل ارائه می‌دهند و معنی آن ا‌ین است که بسیاری از رفتارهای ما ممکن است برای بقیه موجودات جنبه‌های تهدید داشته باشد و در آن مدل توسعه‌ای که از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم نه تنها خود را آسیب زدیم بلکه بقیه موجودات را آسیب می‌زنیم و آن‌جاست که بقیه موجودات واکنش نشان می‌دهند.

استاد دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در داستان حضرت سلیمان(ع) در قرآن کریم که مورچه‌ در آیه 18 سوره نمل گفت «ندانسته شما را پایمال کنند» یعنی خیلی از کارهایی است که ما فکر می‌کنیم کار درستی است، درست نیست و این تعارضات در عرصه هستی خود را نشان می‌دهد.

وی با تصریح اینکه انسان یک نگاه نامتوازن به بقیه موجودات داشته و این نگاه ملاک برنامه‌ریزی توسعه شده است، گفت: در این نگاه انسان نه تنها آن توسعه را به‌دست نیاورده بلکه تعارضات ناشی از آن نیز خود را نشان می‌دهد.

نیلی به برگزاری همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» اشاره کرد و افزود: در این همایش در یک ترکیب بین علمای حوزه و دانشگاه می‌خواهیم آن جنبه‌های معرفتی قرآن به موجودات را مورد تدبر بیشتر قرار دهیم.

رئیس همایش «نگاه معرفتی قرآن به موجودات» اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که این ذخیره بی‌پایان الهی که در اختیار ما قرار گرفته در زمانی‌که انقلاب اسلامی باعث شده رجوع به این کتاب الهی افزایش پیدا کند، شایسته است که در رشته‌های تخصصی دانشگاهی نیز به‌عنوان یک منبع علمی که برگرفته از وحی است بیشتر در تولیدات علمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک چالشی بزرگی که با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از مبانی نظری در حوزه‌های تولید علم تناسبی با آموزه‌های قرآن ندارد چنان‌چه که بسیاری از چالش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی که با آن مواجه هستیم به‌دلیل آن است که بخشی از مبانی نظری ما در حوزه تولید علم و حتی در شکل‌های ساختارهای برگرفته از مبانی، غیربومی و غیر‌دینی است که هر از گاهی این چالش خود را نشان می‌دهد مثلاً در حوزه اقتصاد با این چالش‌ها مواجه هستیم.

نیلی برگزاری این همایش را نقطه شروعی در جهت رفع این مشکل دانست و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در ادامه در رشته‌های مختلف اساتید دانشگاه و علمای حوزه در استخراج منظوم‌‌های معرفتی که به‌خصوص در زمینه‌های نظریه‌پردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در رشته‌های مختلف رجوع بیشتری به قرآن داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت:‌ این همایش در سالن همایش‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز در تاریخ اول اسفندماه برگزار می‌شود و در حاشیه آن از مجموعه تلاش‌هایی که صورت گرفته در ترکیب هنر و طراحی و فعالیت علمی اساتید به شکل زیبایی در قالب 20 لوح قرآنی رونمایی می‌شود.

وی از احتمال حضور رحیم پور ازغدی در این همایش خبر داد و گفت: این همایش از ساعت 9 تا 12 صبح و با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه نیز برگزار می‌شود.

نظر شما
ادامه