کد خبر: ۱۲۰۶۲

حکیم مهر - با مصوب شدن پروژه ملی بانک ژن آبزیان کشور، انتظار می‌رود که آرتمیا و جلبک‌های موجود در دریاچه ارومیه از خشکیدگی نجات پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام این مطلب گفت: با وجود افزایش 24 درصدی بارندگی‌ها در منطقه، هنوز سطح آب دریاچه ارومیه به اندازه‌ای که باید، بالا نیامده است.

علی نکویی‌فرد افزود: بیشترین افزایش در میزان سطح آب دریاچه زمانی اتفاق می‌افتد که برف‌ها آب شود که امیدواریم امسال با این اتفاق، آب دریاچه ارومیه دارای سطح مناسبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی در راستای نجات دریاچه ارومیه با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، انجام شده است؛ اما هیچ‌یک از آنها نتوانسته راهکار اساسی باشد.

نکویی‌فرد ادامه داد: سازمان آب منطقه‌ای کارهایی را در زمینه آبخیزداری و همچنین انتقال آب‌های سطحی به دریاچه انجام داده است که امیدواریم با انجام سایر اقدامات و همچنین افزایش سطح آبیاری تحت فشار در منطقه فرجی حاصل شود.

وی تصریح کرد: تاکنون برای شوری آب دریاچه اتفاقی نیفتاده است و همچنان در حد فوق اشباع است.

تهیه طرح‌های مربوط به نجات آرتمیا تدوین شده است

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یادآور شد: باروری ابرها، استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار برای اراضی کشاورزی، اقدامات زیست محیطی، هدایت آب‌های سطحی و انجام فعالیت‌های آبخیزداری از مواردی است که برای این منطقه تعریف شده است.

نکویی‌فرد از مصوب شدن پروژه ملی بانک ژن آبزیان کشور خبر داد و تأکید کرد: موجود آبزی آرتمیا در این پروژه تعریف شده است و دارای پروژه‌های مخصوص خود و اعتبار خاص است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که این پروژه ملی باید به مرور پیشرفت کند، امیدواریم هرچه سریع‌تر برای این موجود آبزی و همچنین جلبک‌های موجود در دریاچه ارومیه تصمیم گرفته شود.

نکویی‌فرد همچنین گفت: این مرکز پروپوزال‌ها و طرح‌های مربوطه را تهیه کرده که باید از طریق استانداری پیگیری شده و پس از تأمین اعتبار، عملیاتی شود.

وی در پایان افزود: در حال حاضر وضعیت آرتمیا همچون سابق پیش می‌رود و در دریاچه ارومیه هیچ تغییری حاصل نشده است.

 

نظر شما
ادامه