کد خبر: ۱۲۱۶۰

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در سال جاری 132 میلیون قطعه آبزیان زینتی در کشور تولید شد، گفت: 10 درصد نیاز کشور در این زمینه از طریق واردات برطرف می‌شود.
دکتر کاظم عبدی در نخستین همایش ملی پژوهش‌های شیلاتی با محوریت ماهیان زینتی، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه آبزی پروری در دنیا بودیم به طوری که در سال گذشته از مرز 150 میلیون تن نیز عبور کرد.
وی با اشاره به اینکه 12 درصد مردم جهان در بخش پرورش ماهی و آبزیان فعالیت دارند، افزود: در دنیا 55 میلیون نفر در مزارع پرورش ماهی و 660 تا 820 میلیون نفر در بخش آبزی پروری مشغول فعالیت هستند.
عبدی اذعان داشت: سالانه حدود 35 میلیون تن جابه‌جایی بین کشورها انجام می‌گیرد که این امر سبب گسترش بیماری نیز می‌شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با اشاره به علت تمایل کشورها به سمت آبزیان زینتی، تصریح کرد: ارزآوری بالای این ماهیان، ایجاد مشاغل خانگی، نداشتن آلودگی صوتی، زیبایی فراوان کاهش استرس در اشخاص و ارزش افزوده مهم‌ترین علت تمایل کشورها به سمت پرورش آبزیان زینتی است.
وی گفت: هر 50 هزار قطعه آبزی تولید شده برای 15 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می‌کند ضمن اینکه نگاه 15 دقیقه‌ای به ماهیان زینتی، 48 ساعت استرس روزانه شخص را کم می‌کند.
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی خاطر نشان کرد: در سال جاری از یک‌هزار و 130 مزرعه تکثیر در استان‌های کشور نمونه‌برداری شد که نشان می‌دهد آبزی پروری در حال توسعه است.
وی با اشاره به اینکه 132 میلیون قطعه ماهی زینتی امسال تولید شد، اظهار داشت: 10 درصد نیاز کشور از طریق واردات برطرف می‌شود که در سال گذشته 13 میلیون قطعه وارد کشور شد اما تنها 291 هزار قطعه صادر کردیم که جای سئوال دارد.
عبدی بزرگ‌ترین مشکل دنیا در حوزه پرورش آبزیان زینتی را بیماری‌ها دانست و گفت: بیماری‌ بزرگترین تهدید کننده صنعت آبزی پروری است و اساس گزارش وزارت بهداشت 25 درصد آبزیان تولیدی دنیا در سال‌های اخیر در اثر بیماری از بین رفتند و 30 میلیارد دلار به صنعت آبزی پروری خسارت وارد شد.
مدیر کل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اذعان داشت: سازمان دامپزشکی به عنوان متولی این امر تنها در صورت فراهم کردن بحث رفاه و رعایت مسائل بهداشتی آبزیان از فعالان این صنعت حمایت می‌کند.
این مسئول تصریح کرد: رعایت این دو امر در سال 2009 در دنیا اجباری شد و تنها فاکتور ارائه مجوز به این فعالان برای صادرات آبزیان است زیرا آبزیان مهمانان ما هستند و باید رفاه آنها از نظر تغذیه و بهداشت فراهم شود.
وی پایش صنعت آبزیان زینتی را مهم‌ترین اقدام سازمان دامپزشکی دانست و بیان داشت: تشکیل ادارات مستقل بیماری‌ها و تشخیص بیماری‌ها و ایجاد آزمایشگاه مجهز تشخیص بیماری و آزمایشگاه ملی را از جمله اقدامات مهم در این زمینه ذکر کرد.
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی، اذعان داشت: 15 نوع بیماری آبزیان در کشور قابل تشخیص است، در آسیا ایران جزو معدود کشورهایی است که قدرت تشخیص بیماری مختلف ماهیان رادارد.
وی با اشاره به اینکه 23 کشور دنیا دارای مجوز واردات هستند، افزود: مجوز واردات 250 نوع ماهی به کشور داده شد و تنها 11 مورد غیر مجاز عنوان شد.
عبدی اذعان داشت: برای  صنعت آبزی پروری در کشور کشت سلولی و تهیه داروهای مجاز فراهم شد، پنج نوع داروی مجاز برای این صنعت وارد کشور و توزیع شد اما هنوز تمایل به سمت مصرف داروی غیرمجاز وجود دارد.
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی، گفت: سازمان دامپزشکی کشور در 9 ماه نخست سال جاری 2 هزار و575 مورد بازدید، 3 هزار و 138 مورد آزمایش آب،10هزار مورد آزمایش میکروبی، قارچی و انگلی داشته است لذا مصرف کنندگان مطمئن باشند مراکز تکثیر مورد پایش قرار می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه