کد خبر: ۱۲۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - شناسایی و جداسازی انگل جدید آکانتوسفال از ماهیان گل خورک در ساحل استان هرمزگان انجام شد.

ایوب سلیمانی، کارشناس ارشد رشته شیلات گرایش بوم شناسی آبزیان شیلاتی از دانشگاه هرمزگان در این خصوص اظهار کرد: موضوع بررسی بوم شناسی انگل‌های خارجی و دستگاه گوارش دو گونه ماهی گل خورک (Periophthalmus waltoni and Boleophthalmus dussumieri) در آبهای ساحلی بندرعباس و خمیر از استان هرمزگان طی تحقیقات گسترده، جداسازی و شناسایی انگل جدید آکانتوسفال (Quadrigyrus persicus) برای اولین بار در سطح جهان انجام شد.

وی افزود: در این تحقیق، انگل آکانتوسفال از روده ماهی گل خورک (Boleophthalmus dussumieri) جدا شد و بعد از شناسایی اولیه در دانشگاه هرمزگان به موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد.

سلیمانی تصریح کرد: این انگل جدا شده متعلق به رده آکانتوسفال‌ها، خانواده کوادریژریده، زیر خانواده کوادریژیرینه و جنس کوادریژیروس است و جنس کوادریژیروس برای اولین بار از آبهای ایران جدا شده و خانواده کوادریژریده برای نخستین بار از ماهیان گل خورک جدا شد و گزارشی از آلودگی ماهیان گل خورک به این خانواده انگلی در دیگر نقاط جهان وجود ندارد.

وی افزود: نتیجه بررسی‌ها نشان داد انگل جدا شده، گونه جدید انگلی است که برای اولین بار در جهان جداسازی و شناسایی شده و در نهایت به افتخار نام خلیج فارس با نام علمی «Quadrigyrus persicus» در موزه انگل شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ثبت شد.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
-
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
0
0
بسیارعالی وخسته نباشیدمیگم و نامگذاری بسیارزیبا وبحقی رو انجام دادن
نظر شما
ادامه