کد خبر: ۱۲۲۴۱
حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی از برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی کشت دانه‌های روغنی و جلوگیری از قاچاق دام به کشور‌های همسایه به منظور افزایش تولید گوشت قرمز خبر داد.

دکتر صادق خلیلیان در حاشیه‌ی‌ مراسم رونمایی از 45 دستاورد کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: برای رسیدن به خودکفایی گوشت، توافقاتی با اتحادیه دامداران صورت گرفته تا از ظرفیت‌های موجود در دامداری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته استفاده شود.

خلیلیان گفت: در این راستا تسهیلات مناسبی در قالب طرح توسعه‌ی کشاورزی در اختیار دامداران قرار گرفته که می‌توانند با نرخ هفت درصد از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در قالب طرح توسعه کشاورزی تاکنون 9000 میلیارد تومان اعتبار در اختیار سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان قرار گرفته که می‌توانند برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری و طرح‌های کوچک با نرخ سود هفت درصد و برای طرح‌های بزرگ با نرخ 13 درصد از این تسهیلات استفاده کنند.

وی درباره قیمت آب و برق بخش کشاورزی در صورت اجرای مرحله‌ی دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، گفت: مرحله‌ی دوم هدفمندی یارانه‌ها مراحل کارشناسی خود را پشت سر گذاشته اما برای اجرای آن هنوز تصمیم‌گیری نشده که مستلزم توافق دولت و مجلس است. بنابراین در صورت اجرایی‌شدن مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها وضعیت بهای آب و برق بخش کشاورزی اعلام می‌شود.

خلیلیان درباره‌ی سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در خارج از کشور، اظهار کرد: برای توسعه کشاورزی و تولید محصولات مورد نیاز با کشور‌های شمال ایران و برخی کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین مذاکراتی صورت گرفته تا برخی از محصولات کشاورزی مانند دانه‌های روغنی و ذرت در آنجا کشت شود و مورد استفاده ایران و کشور‌ مربوطه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره اهداف نشست ایران با کشور‌های عضو D8 گفت: یکی از اهداف این نشست سرمایه‌گذاری برای تولید کود فسفاته است که برخلاف کود اوره در تامین آن دچار مشکل شده‌ایم و باید آن را از طریق واردات تامین کنیم.

خلیلیان ادامه داد: براساس توافقات صورت گرفته با کشور‌های عضو D8 تولید کود فسفاته با محوریت ایران در دستور کار قرار گرفته و سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

جلوگیری از قاچاق دام ایرانی، وظیفه وزارت کشور

وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی وضعیت قاچاق دام به کشور‌های همسایه عنوان کرد: یکی از عواملی که سبب افزایش صادرات و قاچاق دام به خارج از کشور شده است، تغییرات نرخ ارز بوده که سود صادرات را افزایش داده‌ است.

وی افزود: بر اساس تصمیم‌گیری اخیر در دولت، وزارت کشور موظف شد از قاچاق دام جلوگیری کند که بر این اساس در برخی از استان‌ها که جلوی قاچاق گرفته شده قیمت گوشت قرمز تا 10 هزار تومان کاهش یافته است.

خلیلیان گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ذخیره‌سازی مناسبی از گوشت قرمز صورت گرفته که در نمایشگاه‌های بهاره یا تعاونی‌های مصرف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه