کد خبر: ۱۲۳۰۷

حکیم مهر - مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان محیط زیست با بیان اینکه نگهداری هر گونه جانوری بدون اخذ مجوز از سازمان محیط زیست جرم تلقی می‌شود، گفت: ‌در صورت مشاهده ضمن کشف و ضبط این گونه‌ها با متخلفین برخورد جدی می‌شود.
حسین محمدی اظهار داشت: نگهداری حیوانات اهلی در محیط های مسکونی می‌تواند برای سلامت افراد و جامعه یک تهدید باشد و مسئولیت آگاهی رسانی و نظارت بر این امر بر عهده بهداشت محیط و سازمان دامپزشکی و سایر ارگان‌های مسئول است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: در زمینه نگهداری حیوانات اهلی مثل سگ و گربه به صورت مجاز یا غیر مجاز سازمان محیط زیست مسئولیتی ندارد اما در رابطه با چگونگی نگهداری حیوانات وحشی سازمان حفاظت محیط زیست وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست با نگهداری غیرمجاز(بدون مجوز از محیط زیست) هر گونه جانور وحشی توسط اشخاص برخورد می کند.

وی گفت: شرایط و ضوابط و معیارهای مربوط به متقاضیان و فضاهای نگهداری جانوران وحشی در باغ های وحش و سایر مراکز تکثیر و نگهداری از جانوران وحشی متناسب با هرگونه‌ تهیه و دراختیار این  متقاضیان و مراکز قرار گرفته و آنها مکلفند این ضوابط و معیارها را رعایت کنند، برای رعایت نکات بهداشتی، تغذیه و غیره نیز دستورالعملی با مشارکت و همکاری سازمان دامپزشکی در حین آماده شدن است.

وی ابراز داشت: بر همین اساس هر شخص حقیقی و حقوقی که متقاضی تکثیر و نگهداری جانوران وحشی باشد باید این اصول و معیارها را رعایت کنند.

وی بیان داشت: در رابطه با تحصیل این گونه‌ها باید یادآور شد که متقاضیان نگهداری نباید از مراکز غیرمجاز گونه‌ها را خریداری و تامین کنند.

محمدی اضافه کرد: این گونه‌های جانوری باید با اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین دارا بودن شناسنامه زیست محیطی تامین ونگهداری شوند در غیر این صورت نگهداری هر گونه جانوری بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست غیرقانونی بوده و جرم تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت برخورد با اینگونه موارد ضمن کشف و ضبط این گونه‌ها با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

به گفته محمدی گونه‌هایی که بدون مجوز محیط زیست نگهداری می‌شود احتمالا این گونه‌ها توسط افراد از طبیعت زنده‌گیری شده‌اند و حیوانی که از طبیعت زنده گیری شود دیگر غیر قابل برگشت به طبیعت خواهد بود و حیوان تلف شده تلقی می‌گردد لذا برحسب مقررات محیط زیست مشمول ضرروزیان می‌گردد.

وی ادامه داد: ممکن است این گونه‌های جانوری به صورت قاچاق از مراکز خرید و فروش تهیه شده باشد که در این صورت نیز نگهداری آن‌ها غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود.

محمدی افزود: توصیه ما به مردم این است که از خرید حیوانات وحشی بدون اخذ مجوز از سازمان محیط زیست جدا خودداری کنند در این زمینه به عرضه کننده‌های گونه‌های جانوری نیز هشدار می‌دهیم که نسبت به خرید و فروش غیرقانونی گونه‌های جانوری وحشی اجتناب کنند.

وی یادآور شد: در ایام نوروز برخی از سودجویان از شرایط موجود و خرید و فروش ماهیان قرمز و همچنین از سنت‌های رایج در میان مردم سوء استفاده می‌کنند بطوریکه در کنار ماهی‌های قرمز اقدام به فروش مار آبی، لاک پشت و نیز سمندر می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: به مردم توصیه می‌کنیم که نگهداری این گونه‌های نادر جانوری جرم است و در این میان به فروشندگان هشدار می‌دهیم که نسبت به خرید و فروش این دسته از حیوانات و جانوران جدا"خودداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به رشد صنعت تجارت جانوران وحشی در دنیا بیان داشت: صنعت تجارت جانوران وحشی در دنیا رو به افزایش است بطوریکه می‌توان گفت تجارت غیرقانونی جانوران وحشی و اجزا آن‌ها پس از تجارت مواد مخدر، انسان و اسلحه در رتبه 4 قرار دارند و روز به روز در حال افزایش است.

محمدی با اشاره به تغییر سلیقه مردم برای نگهداری گونه‌های جانوری وحشی یادآور شد: در گذشته مردم بیشتر تمایل به نگهداری علفخواران و پرندگان داشتند اما اکنون شاهد تمایل به نگهداری حیوانات گوشت خوار و حتی خزندگان توسط برخی از افراد هستیم که این موضوع با آیین ما هم منافات دارد.

وی متذکر شد: در صورتیکه این روند ادامه یابد بدون شک به جمعیت جانوران وحشی بومی کشور آسیب و لطمه وارد می‌شود بطوریکه در طولانی مدت موجب حذف گونه‌های بومی در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در این باره می‌توان به وضعیت گونه‌های در حال انقراض مانند سمندرها و برخی پرندگان وحشی اشاره کرد.

محمدی بیان داشت: سازمان محیط مسئولیت نظارت و معرفی افراد متخلف را به مراجع قضایی دارد و مراجع قضایی نیز همکاری لازم را با سازمان محیط زیست داشته‌اند.

 

نظر شما
ادامه