کد خبر: ۱۲۳۱۰
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: دلال‌بازی‌های اخیر در واردات دام زنده به کشورمان نرخ آن را از رقم 80 دلار به بیش از 150 دلار رسانده است.
خبرگزاری فارس: دلال بازی نرخ دام زنده وارداتی را به 150 دلار رسانده است

دکتر صادق صالحی در جلسه توسعه صادرات غیر نفتی استان اردبیل اظهار داشت: ورود برخی از افراد دارای کارت بازرگانی به حوزه واردات دام از کشور ارمنستان و گرجستان سبب شده نرخ دام زنده دو برابر افزایش یابد و بهانه‌ای به دست کشورهای همسایه و فروشندگان دام‌های زنده به دست آید تا با نرخ دلخواه دام‌های خود را بفروشند.

وی افزود: بر همین اساس واردات دام و صدور مجوز توسط اشخاص حقیقی ممنوع شده و قرار است اگر وارداتی نیز صورت بگیرد توسط اشخاص حقوقی انجام شود که در این زمینه ما تنها به بخشنامه‌ها عمل کرده و دخالتی را در این موضوع نداشتیم.

این مسئول بیان داشت: پیش از این، روال بر این بود که هر کس مراجعه می‌کرد و دارای کارت بازرگانی بود می‌توانست در حوزه واردات دام ورود پیدا کند اما هرگونه واردات دام زنده از کشور ارمنستان و گرجستان منوط به صدور مجوزهای لازم و قانونی است که در این زمینه تلاش می‌کنیم وارد کنندگان واقعی ساماندهی شوند تا روند آشفته‌ای را در این زمینه شاهد نباشیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه در اغلب موارد ما تنها بر کشتار و همچنین حوزه بهداشت دام‌های ذبح شده نظارت داریم، افزود: وظیفه ما به عنوان استان معین در ذبح دام‌های وارداتی نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌هاست تا لاشه‌ آنها را در استان و سایر مناطق مورد استفاده قرار داده و از آنها بهره‌برداری مورد نظر صورت بگیرد.

صالحی تصریح کرد: این اقدام می‌تواند جلوی برخی از سوء استفاده‌ها را در حوزه واردات دام‌های زنده به صورت فله‌ای و گاه غیر اصولی بگیرد و یک فرایند مطلوبی را در حوزه واردات دام‌های زنده به وجود آورد.

خرید ماهی قرمز از مراکز مجوز‌ دار

وی در بخش دیگری از سخنان خود از شهروندان خواست حتی‌الامکان از خرید ماهی‌های قرمز زینتی پرهیز کنند و اگر چنانچه خریدی در این زمینه داشته باشند از مراکز معتبر و دارای مجوز انجام دهند.

این مسئول ابراز داشت: با توجه به اینکه برخی از بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های پوستی و گوارشی در انسان به ویژه کودکان از طریق تماس با ماهیان زینتی قرمز منتقل می‌شود، شایسته است خانواده‌ها در خرید آن دقت لازم را داشته باشند و بکوشند از مراکز مجاز و معتبر خرید خود را انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: فروش موقت ماهیان زینتی و قرمز آسیب جدی به شمار می‌رود و افرادی که با آن سر و کار دارند باید لوازم شستشو و ضد عفونی را به همراه داشته باشند و مراکز فروش مجاز و بهداشتی دارای سقف و شرایط خاص بهداشتی باشد.

صالحی به شهروندان توصیه کرد اگر سابقه بیماری پوستی و حساسیت دارند برای دست زدن به ماهی، ظروف نگهداری و آکواریوم حتماً از دستکش استفاده کنند.

وی با اشاره به فروش هزاران قطعه ماهی قرمز برای زینت سفره‌های هفت‌سین گفت: بعد از ایام عید ضرورت دارد این ماهیان را به شکل صحیح رهاسازی کنیم تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

این مسئول در مورد تعویض آب ماهی‌های قرمز نیز اظهار داشت: آب تعویض ماهی‌‌ باید مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه شده و از ریختن آن در معابر عمومی یا باغچه‌ها اجتناب شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر استفاده از محلول نمک طعام سه درصد با دیگر عناصر ضد عفونی کننده، افزود: باید از این مواد ضد عفونی کننده در نگهداری ماهی استفاده شود.

صالحی در پایان سخنان خود از والدین خواست به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک مراقب کودکان خود باشند تا به این ماهی‌ها دست نزنند.

 

نظر شما
ادامه