کد خبر: ۱۲۴۳۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زاوه، خراسان جنوبی، همدان، تربت حیدریه و زهک

 

صدور مجوز حمل بیش از 3500 راس دام سبک و سنگین در شهرستان زاوه طی در سال 91


سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه  گفت : بسیاری از بیماری های واگیر دامی به علت نقل و انتقال غیر مجاز دام  شیوع پیدا می کند لذا به منظور حمایت از صنعت دامداری و جلوگیری از هرگونه گسترش بیماری های دامی این شبکه نظارت مستمر بر نقل و انتقال دام دارد و با هرگونه نقل و انتقال غیر مجاز دام برابر قوانین برخورد می کند.
دکتر سیدین افزود : از ابتدای سال جاری برای بیش از 3550 راس گوسفند ، بز،گاو  و گوساله مجوزحمل جهت چرا  و یا کشتار به شهرستان های مجاور و به کشتارگاههای داخل استان مجوز حمل صادر شده است.
وی  افزود:قبل از صدور مجوز حمل کلیه دامها مورد بازدید قرارگرفته و سابقه بیماری در گله و همچنین  منطقه نگهداری آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتیکه دامهای مذکور فاقد علائم بیماری بوده و از روستاهائی که بیماری واگیر دامی خاصی در آنجا رخ نداده باشد بارگیری شوند مجوز حمل صادر می گردد.

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبرداد :
بیش از 5میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام


به گزارش روابط عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی، مدیرکل دامپزشکی این استان گفت: در سال گذشته تعداد 5میلیون و 340هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سبک وسنگین در استان اجرا شد.
 دکتر رضایی خاطر نشان ساخت پیشگیری از بیماریهای دامی و بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان یکی از سیاستهای اصلی سازمان متبوع می باشد که در این راستا دامپزشکی اقدام به واکسیناسیون دامهای سبک وسنگین علیه بیماریهایی نظیر تب برفکی ،شاربن ،بروسلوز ،آبله و.... بصورت برنامه ریزی شده می نماید که با اجرای این فعالیتها ضمن کاهش بیماریهای فوق در دامها ،سلامت وبهداشت عمومی جامعه افزایش پیدا کرده و گامهای مثبتی در تحقق شعار دام سالم و غذای سالم برداشته خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد جابجایی غیر مجاز دام یکی از راههای انتقال بیماریهای مذکور بوده که این موضوع اهمیت هماهنگی فعالان صنعت دامپروری با دامپزشکی و رعایت قوانین قرنطینه ای را نشان می دهد.

 

-----------------------------

 

در سال 1391 بیش از 9 میلیون نوبت سر دام در استان همدان مایه کوبی شد


بیش از 9 میلیون نوبت سر دام بر علیه بیماری های آبله ، شاربن ، تب برفکی ، آنتروتوکسمی ، بروسلوز و هاری مایه کوبی شد 
دکتر محمود رضا رسولی ، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان با اعلام این خبر گفت : در سال گذشته 9 میلیون و یکصد هزار نوبت سر دام در استان همدان بر علیه بیماری های واگیر دامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان مایه کوبی شد .
 دکتر رسولی در ادامه افزود : مایه کوبی انجام شده بر علیه بیماری های  شاربن ، تب برفکی ، آبله ، آنتروتوکسمی ، بروسلوز و هاری می باشد .
وی همچنین تصریح کرد : علاوه بر مایه کوبی انجام شده ، در سال گذشته از 12 هزار و 575 راس دام (شامل گاو و گوساله ) در جهت تست بروسلوز خونگیری به عمل آمد و در راستای مبارزه با سل گاوی نیز تعداد 47 هزار و 115 راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفت که  تعدادی دام آلوده تشخیص داده شد و به کشتارگاه اعزام گردید.

 

----------------------------

 

همکاری مشترک دامپزشکی و تعزیراتی حکومتی باعث بازدارندگی و کاهش تخلفات بهداشتی در شهرستان تربت حیدریه شده است

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه ، با توجه به همکاری خوب تعزیرات حکومتی و برخورد به موقع و سریع با عوامل تخلفات بهداشتی ، شاهد کاهش مشکلات بهداشتی فرآورده های خام دامی درتمامی مراحل  تولید ، توزیع و عرضه میباشیم.
دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت : اگر همکاری و حمایت های مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی نباشد اقدامات بهداشتی و نظارتی دامپزشکی بر مواد غذایی با منشاء دامی و تاثیر آن بر سلامت عمومی جامعه محقق نخواهد شد . با توجه به جایگاه مواد پروتئینی در تامین غذای روزانه مردم و ارتباط مستقیم غذای سالم با جامعه انسانی سالم استفاده از مجازاتهای سنگین با زدارند و رسیدگی در کوتاه ترین زمان ممکن به پرونده های تخلفات بهداشتی مهمترین راهکار در پیش روی دامپزشکی و مقامات قضایی کشور برای کاهش تخلفات بهداشتی میباشد.

 

---------------------------

 

تاکید دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر حمایت از برنامه های ضروری ، مفید و اثرگذار دامپزشکی


نماینده مردم سیستان و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ؛ با حضور در محل غرفه شبکه دامپزشکی شهرستان زهک ، از اقدامات و خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی ،بازدید نمود .
دکتر سید باقر حسینی ، ضمن تقدیر از طرح ها و فعالیت های دامپزشکی ویژه ایام نوروز ؛ حمایت مسئولان را از برنامه های مفید و اثرگذار آموزشی دامپزشکی خواستار شد.
گفتنی است ؛ اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان،هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز ، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های دامی ویژه ایام نوروز را به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه به اجراء میگذارد که یکی از اقدامات شاخص و مهم ، تهیه و توزیع مجموعه های آموزشی جذاب ،مختصر،مفید و تاثیرگذار می باشد که نقش بسزایی در کاهش ابتلاء به بیماریها ی قابل انتقال بین انسان و دام داشته است .

نظر شما
ادامه