کد خبر: ۱۲۷۵

حکیم مهر -  وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده از مدیران سابق شیلات به این نتیجه رسیدم که دوران طلایی شیلات زمانی بوده که مدیران اجرایی قوی داشته است که جمع‌بندی‌ها بر این شد که بتوانیم یکی از مدیران با انگیزه، توانمند و قوی را در سطح ملی که تجربه کار در سطح بالا و در مجامع دارند، داشته باشیم.

 دکتر صادق خلیلیان در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان شیلات افزود: با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران از بدو شروعش تا مرحله پیروزی مسیر طولانی و در عین حال پر پیچ و خمی را طی کرده تا در بهمن 57 به پیروزی رسیده است، افزود: انقلاب اسلامی ایران یکی از انقلاب‌های بزرگ دنیا در قرن بیست بود و در حال حاضر با گذشت 31 سال از عمر انقلاب ما شاهد پیشرفت‌های عظیمی در کشورمان هستیم که این پیشرفت‌های علاوه بر آثار عمرانی و اقتصادی که در کشور گذاشته، آثار علمی، اجتماعی و... فراوانی بوجود آورده است و ایران را به یکی از قدرت‌های منطقه تبدیل کرده است که اثرگذاری جهانی نیز دارد.

وی ادامه داد: شاید زمانی تصور نمی‌کردیم ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی دست یابد اما این موضوع خوشبختانه امروز محقق شده است همچنین شاید یک زمانی قرار دادن ماهواره در مدار کره زمین برای ما خواب و خیال بود اما این مهم نیز برای محقق شده است. به‌طوری که یک ماهواره آزمایشی را در مدار کره زمین قرار دادیم و ماهواره‌های بعدی آماده قرار گرفتن در مدار کره زمین است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به گذشت 5 سال از سند چشم انداز 20 ساله کشور افزود: براساس این سند در ایران باید در ابعاد مختلف و از جمله بخش اقتصادی در منطقه خاورمیانه، ‌جنوب غرب‌ آسیا و قفقاز اول باشد البته در این مسیر رقبایی نیز داریم که برخی از‌ آن‌ها از ما جلوتر هستند بنابراین باید سرعت کار خود را افزایش دهیم تا بتوانیم ضمن جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته به سمت جلو برای کسب جایگاه اول در این مناطق حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی نیز باید سهم خود را این زمینه ادا کند، افزود: نیاز ایران به رشد اقتصادی سالانه حداقل هشت درصد است که در طول چهار برنامه توسعه به این رقم دست نیافته‌ البته به آن نزدیک شده‌ایم اما باید این عدد پشت سر بگذاریم که در برنامه پنجم توسعه نیز این موضوع لحاظ شده است.

خلیلیان با تاکید بر اینکه رسیدن به چنین رشد اقتصادی تلاش بیش از گذشته را طلب می‌کند، تاکید کرد: ما نیازمند یک تحول اساسی در بخش کشاورزی هستیم تا همپای سایر بخش‌های اقتصادی بتوانیم رشد اقتصادی 8 درصد را در کلان اقتصادی محقق کنیم که در این زمینه وظیفه ما خطیرتر و سنگین‌تر است.

وی افزود: عزم و اراده رسیدن به چنین هدفی در وزارت کشاورزی وجود دارد البته برای رسیدن به این هدف به کمک تولیدکنندگان و مشارکت تمامی کسانی که با بخش کشاورزی ارتباط دارند نیاز داریم و دست یاری به سوی همه دراز می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: ما اگر بخواهیم در بخش کشاورزی موفق شویم نیاز به یک بسیج عمومی و ارتقا سطح مدیریت در بخش کشاورزی داریم بنابراین در همین راستا برنامه‌هایی را تهیه کردیم و در اختیار رییس جمهوری قرار دادیم و ایشان قبول کرده و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده‌اند که آن‌ها نیز براساس همین برنامه‌ها به ما رای اعتماد دادند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دوران وزارت وی با فصل کشت مصادف شده بود، افزود: از طرف دیگر نیازمند بررسی همه جانبه در بخش‌های مدیریتی و در بخش‌های مختلف کشاورزی بودیم که این‌ها باهم همزمان شد.

او ادامه داد: باتوجه به مصادف شدن زمان مسوولیت من با فصل کشت اگر یک مدیریت را در سطح ملی و استانی تغییر می‌دادیم تمامی بدنه متزلزل می‌شد بنابراین ما از این فرصت استفاده کرده و یک سری دستورالعمل‌های ویژه و خاص ایجاد کردیم تا ارتقایی در سطح وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم در عین حال برای بررسی مدیریت‌ها نیز دو گروه شامل مدیران ستادی وزارتخانه و استان‌ها ایجاد کردیم که در گروه اول و از تمام معاونان برنامه خواستیم، در عین حال به مدیران یک مدت زمانی چهار ماه دادیم تا نحوه تطابق خود را با نظام مدیریتی جدید ارزیابی کنیم. چراکه اعتقاد من بر تغییر نیست و اصل بر این است که ما بتوانیم با یک تیم منسجم کار را به سر منزل مقصود برسانیم که خوشبختانه این مرحله را پشت سر گذاشته و اکنون به جمع‌بندی رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: این تغییرات به منزله این نیست که مدیران قبلی زیر سوال هستند چراکه تمام مدیران منشا اثر بوده و توانسته‌اند بخش خود را حرکت دهند اما از زاویه هماهنگی و انسجام مدیریتی این مساله برای ما متفاوت می‌شود و ممکن است در این بخش نیازمند برخی تغییرات باشیم.

خلیلیان با بیان اینکه یک ماه اول مسوولیت خود را برای تغییرات در مدیریت‌ها حتی از سوی بدنه داخل وزارتخانه تحت فشار بوده است، ادامه داد: این در حالی بود که ما یک خط مشی را برای تغییرات داشتیم و طبیعی است هر وزیر جدید تغییرات را متناسب با شرایط جدید و ارزیابی‌های خود انتخاب می‌کند که البته این تغییرات به معنای زیر سوال بردن توانای‌های مدیران فعلی و ضعف مدیران قبلی نیست و ما جمیع زوایا را در نظر می‌گیریم.

او ادامه داد: بنابراین ما در مجموع شرایط را بررسی ‌کردیم و به تدریج آنجاهایی که نیاز به تثبیت دارد، تثبیت را حفظ می‌کنیم و با حفظ حرمت افراد نقاطی را نیز که به تغییر احتیاج دارد تغییر می‌دهیم.

وی افزود: براساس ارزیابی‌های انجام شده از مدیران سابق شیلات به این نتیجه رسیدم که دوران طلایی شیلات زمانی بوده که مدیران اجرایی قوی داشته است که جمع‌بندی‌ها بر این شد که بتوانیم یکی از مدیران با انگیزه، توانمند و قوی را در سطح ملی که تجربه کار در سطح بالا و در مجامع دارند را داشته باشیم.

خلیلیان با اشاره به 4 زیر بخش وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: شیلات یکی از بخش‌های استراتژیک و یکی از زیربخش‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است که ما باید بتوانیم از تمام پتانسیل کشور در این بخش به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در عین حال توانمندی‌های جدیدی را نیز ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه براساس هدف برنامه پنجم توسعه باید تولیدات شیلاتی به بیش از یک میلیون تن برسد، افزود: با توجه به این هدف، در حال حاضر نیازمند افزایش 450 هزار تنی محصولات شیلاتی در برنامه پنجم توسعه هستیم.

خلیلیان با بیان اینکه برای انتخاب رییس سازمان شیلات دو الی سه گزینه مدنظر بودند، افزود: از بین این افراد بهترین گزینه مهندس محمد علی آبادی بود چراکه ایشان توانایی‌هایی بسیاری خوبی داشته است که می‌توانیم از ‌آن‌ها در بخش شیلات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مهندس علی آبادی دیدگاه‌های بسیار قوی در بخش شیلات دارند، افزود: در عین حال در دوران اخیر(دولت نهم) همیشه وزیر جهاد کشاورزی یک قائم‌مقام داشته است البته هیچ حکم رسمی نیز به قائم مقام داده نشده است. به همین دلیل در حکم مهندس علی‌آبادی عنوان قائم مقامی نیز در این دوره مدیریتی ذکر شده است.

خلیلیان با اشاره به این که موسسات و شرکت‌های بی‌شماری تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته که در داخل بخش کشاورزی و خارج این بخش کارهای سنگینی انجام می‌دهد، افزود: گردش مالی این بخش‌ها هزاران میلیارد تومان در سال است اما این شرکت‌ها عملا مدیریت راهبردی اعمال نمی‌شود و هر کدام به صورت جزایر مستقلی عمل می‌کنند که لازم است از پتانسیل آن‌ها در بخش کشاورزی استفاده شود.

وی در پایان افزود: دادن عنوان قائم مقام به رییس سازمان شیلات نشانه توجه ویژه به بخش شیلات است و من مطمئنم با حضور مهندس علی‌آبادی در بخش شیلات مدیریت این بخش تقویت خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه