کد خبر: ۱۲۷۶۱
حکیم مهر - پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و ساخت نیدل ایمن با درپوش متحرک برای سوزن سرنگ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، بیژن نجاتی، کارشناس آزمایشگاه کارمند مرکز بهداشت شماره دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشجوی کارشناسی ارشد بیوفیزیک موفق به طراحی و ساخت این قطعه شد و آن را با شماره 77999 در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رساند.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره اظهار کرد:‌ یکی از مشکلات اساسی در محیط های آزمایشگاهی برخورد دست با سوزن در حین کار است که این امر ممکن است موجب انتقال ویروس و یا میکروب به کارکنان آزمایشگاهی و یا پرسنل بهداشتی درمانی شود.

نجاتی خاطر نشان کرد:‌ ‌این سرنگ به گونه ای طراحی شده است که نیاز به برداشت نیدل نیست و با اتصال لولایی به سرنگ با زاویه 90 درجه، پس از استفاده روی سوزن را می پوشاند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون تحقیقات گسترده ای در زمینه غیر قابل استفاده بودن سوزن در جهان صورت گرفته، اما ایمنی فرد استفاده کننده کمتر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد:‌ پیشگیری از انتقال آلودگی ویروسی و میکروبی، افزایش سرعت کار، از بین رفتن دغدغه و استرس درمان، افزایش کیفیت کاری به دلیل ایمنی در کار از جمله مزایای این قطعه به شمار می رود.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:‌ بر اساس تحقیقات انجام شده سالانه سه تا چهار میلیون برخورد با سوزن در جهان رخ می دهد که بر اساس برآوردها این امر برای هر فرد دو هزار و 500 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

نجاتی در خصوص تولید این قطعه نیز اظهار کرد:‌ در حال حاضر پیگیر ثبت جهانی این وسیله هستیم و پس از آن نیز کار تولید تجاری آن انجام خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه