کد خبر: ۱۲۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - از آنجایی که سطح ایستایی آب در اطراف دریاچه ارومیه کاهش یافته است و میزان شوری آن بالا رفته، می‌توان از این آب برای کشت آرتمیا استفاده کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته به‌صورت پایلوت بخشی از اراضی دشت فسندوز میاندواب به کشت آرتمیا اختصاص یافت.

علی نکویی‌فرد افزود: در سال جاری نیز 10 هکتار از اراض این منطقه برای کشت آرتمیا اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: این اراضی در گذشته برای پرورش ماهیان گرمابی بود که در حال حاضر پروژه ترویجی - تطبیقی پرورش آرتمیا در حال اجرا است.

نکویی‌فرد ادامه داد: در حال حاضر آبگیری استخرها انجام شده و تا یک ماه آینده تولید بیوماس (موجود زنده) آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: آرتمیای خشک یا یخ‌زده برای خوراک آبزیان استفاده می‌شود و دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

 

وجود پنج‌هزار هکتار اراضی لم‌یزرع در منطقه اطراف دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یادآور شد: حدود پنج‌هزار هکتار از زمین‌های اطراف منطقه دریاچه ارومیه لم‌یزرع است که به‌دلیل شور شدن آب‌های زیرزمینی مناسب کشت محصولات کشاورزی نیست. بنابراین می‌توان برای کشت آرتمیا مورد استفاده قرار گیرد.

نکویی‌فرد تأکید کرد: سال گذشته در 1.5 هکتار از اراضی فوق کشت آرتمیا انجام شد و امسال در سطح 10 هکتار در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: پس از برداشت محصولات تولیدشده باید توجیه اقتصادی این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

نکویی‌فرد همچنین گفت: از آنجایی که سطح ایستایی آب در اطراف دریاچه ارومیه به پایین‌ترین حد خود رسیده و باعث شوری آب شده است، می‌توان از این آب برای تولید آرتمیا و صادرات آن استفاده کرد.

وی در پایان افزود: در خردادماه سال جاری اولین تولیدات آرتمیا را شاهد خواهیم بود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
0
0
از نظر ژئولوژیک یا زمین شناسی ، برداشت آب از این چاه ها باعت پیشرفت آب شورتر به منابع زیرزمینی می شود و کار بسیار غلطی هست
همکار
|
-
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
0
0
با تشکر از همکار محترم منتها بنظر می رسد از لحاظ ژئولوژیکی ایشان اشراف کامل به اراضی شور ومنابع آب شور حاشیه دریاچه ارومیه ندارند وگرنه اظهار نظر را با کمی مکث وکارشناسانه انجام میدادند چون آبهای منطقه ای که طرح در حال اجراست دارای سابقه 15 ساله با شوری 120 گرم در لیتر نمک است
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
0
0
پرورش ارتمیا در solar lakes برای تولید نمک و سیست و بیومس امکان پذیر می باشد شما درکدام مقصد می باشیدآیا تتمه آب دریاچه را هم تبخیر نمی فرمائید ؟
نظر شما
ادامه