کد خبر: ۱۳۰۲۳
حکیم مهر - محققان گروه علوم دامی دانشگاه بوعلی سینا موفق به تولید قرص‌های آهسته رهش دامی شدند که هزینه ساخت آن نسبت به نمونه های وارداتی، بسیار کمتر بوده و براساس نیاز دام های هر منطقه ساخته می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر حسن علی عربی، عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم دامی دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در بیشتر مناطق کشور ما غلظت عناصر کم مصرف مانند روی، سلنیوم، کبالت و مس در خاک و گیاه، کم است و در نتیجه عوارض متعددی مانند کاهش رشد، مشکلات تولید مثلی و کم خونی، کاهش تولید و حتی مرگ را در دام سبب می شوند.

وی افزود: در حال حاضر بهترین روش تامین مواد معدنی کم مصرف به ویژه برای دام هایی که به شکل سنتی پرورش داده می شوند، استفاده از قرص های آهسته رهش است.

به گفته وی، این قرص ها در شکمبه حیوانات نشخوارکننده، بر اساس چگالی ابقاء می شوند و عناصر مورد نظر را با نرخ کنترل شده ای برای مدت زمان معینی حدود شش ماه و به طور دائمی، آزاد می‌کنند. مواد معدنی کم مصرف مورد نظر و مورد نیاز در ماتریکس اصلی قرار گرفته و با توجه به نرخ حلالیت آن آزاد می‌شوند.

دکتر علی عربی ادامه داد: نرخ رهایش دارو ضمن اینکه تحت تأثیر ترکیب قرص است به سطح قرص نیز بستگی دارد؛ بنابراین برای تامین نیاز دام های مختلف، قرص هایی با اندازه و سطوح مختلف را می توان تولید کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون فن آوری ساخت این قرص‌های در انحصار چند کشور غربی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه پس از حدود دو سال کار و تحقیق مداوم، موفق به ساخت این قرص ها شدیم.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: قرص های ساخته شده، ضمن اینکه دقیقاً بر اساس نیاز دام های هر منطقه از کشور ساخته می شوند، بسیار ارزان بوده و استفاده از آنها آسان است.این در حالی است که نمونه های وارداتی بر اساس نیاز دام های کشور سازنده ساخته شده و قادر به تامین نیاز دام های ما نیستند و همچنین هزینه آنها چندین برابر قرص های ساخته شده در دانشگاه است.

 

نظر شما
ادامه