کد خبر: ۱۳۰۷۷

حکیم مهر - محققان دانشگاه آریزونای شمالی مدعی شده‌اند که انفجار یک شهاب‌سنگ غول‌پیکر در جو زمین احتمالا منجر به انقراض حیوانات عصر یخی مانند ماموتهای پشمالو شده است
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دانشمندان شواهدی پیدا کردند که بر اساس آن 12 هزار و 800 سال قبل، تقریبا زمانی که ماموت‌ها منقرض شدند، یک شهاب سنگ عظیم با جو زمین برخورد کرده است.

آنها با بررسی رسوبات در 18 محل باستان شناسی در اطراف جهان کره‌های کوچکی از کربن را شناسایی کردند که به گفته آنها مشخصه ضربات متعدد و انفجارهای میان زمین و آسمان تکه‌های شهاب‌سنگ هستند.

به گفته آنها این کره‌ها در اثر ذوب شدن رسوب در دمای بیش از 2200 درجه سانتیگراد شکل گرفته‌اند که در اثر گرما و امواج شوک یک جسم خارجی که از جو عبور کرده، به وجود آمده بود.

این محققان مدعی شده‌اند که میلیون‌ها تن غبار و خاکستر احتمالا طی این رویداد به جو پاشیده شده که باعث گرفتگی جو و تغییر آب‌ و هوای جهانی شده است.

یافته‌های این دانشمندان تردیدهایی را در مورد ادعاهایی که شکار انسانی را عامل انقراض بخش اعظمی از حیوانات عصر یخی مانند ماموت‌ها و ببرهای دندان شمشیری می‌دانستند، وارد کرده است.

بسیاری از دانشمندان اکنون بر این باورند که این امر در نتیجه ترکیبی از تغییرات آب‌ و هوایی و فشار شکار انسان بوده که به انقراض دسته جمعی بسیاری از این گونه‌ها منجر شده است.

این در حالیست که دلیل تغییر ناگهانی آب‌وهوا بین 12 هزار و 800 تا 11 هزار و 500 سال پیش موسوم به داغ‌گلی نورس یک موضوع بحث‌برانگیز بوده است.

به ادعای این دانشمندان، علاوه بر انقراض دسته جمعی حیوانات بزرگ در زمان این برخورد، نشانه‌هایی از تغییرات فرهنگی عمده انسان نیز ایجاد شده است.

 

نظر شما
ادامه