کد خبر: ۱۳۱۶

حکیم مهرخبرهای از دامپزشکی خراسان شمالی ، تبریز و مشهد

 

رییس اداره نظارت دامپزشکی خراسان شمالی:
80 درصد از شیر خام تولیدی در این استان در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود

 

رییس اداره نظارت دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 80 درصد از شیر خام تولیدی در استان در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود.

دکتر علی‌اکبر دلیر صحرایی با اشاره به اینکه 800 نوع بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد، افزود: تعداد زیادی از این بیماری‌ها از طریق فراورده‌های خام دامی از جمله شیر به انسان انتقال می‌یابد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این اداره‌کل افزایش ارتقای بهداشت شیر خام تولیدی در استان است، ادامه داد: در این راستا این اداره‌کل به‌منظور آموزش و بالا بردن سطح آگاهی برای 2230 دامدار روستایی که به ‌صورت سنتی شیر تولید می‌کنند در دی و آذر ماه سال جاری کلاس آموزشی برگزار کرده است.

دلیرصحرایی هم‌چنین اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری برای 4000 دامدار روستایی در 270 روستای استان که میزان تولید شیر آنها بیش از 500 کیلوگرم است کلاس آموزشی برگزار شود.

وی بیان کرد: طی 10 ماه سال جاری، 53 تن و 200 کیلوگرم شیر، کشف، ضبط و معدوم شده این در حالی است که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته هفت تن بوده است.

این مسوول توضیح داد: از این مقدار شیر معدوم شده 30 تن به‌علت اسیدیته بالا، 12 تن به‌علت افزودنی‌های غیرمجاز از قبیل روغن صنعتی و 11 تن به‌علت بالا بودن بار میکروبی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه شیر که خارج از چرخه نظارتی این اداره‌کل باشد غیرمجاز محسوب می‌شود.

دلیرصحرایی با ذکر اینکه بیماری ورم پستان یکی از بیماری‌هایی است که از دام به شیر انتقال پیدا کرده و باعث آلودگی شیر می‌شود، افزود: کارشناسان دامپزشکی به‌منظور ارتقای بهداشت شیر و افزایش تولید به دامداران مراجعه می‌کنند و به صورت چهره به چهره آموزش‌های لازم را به دامداران ارایه می‌دهند.

وی ادامه داد: این بیماری یک عامل باکتریایی است که به‌صورت بالینی و تحت بالینی مشاهده و موجب کاهش تولید شیر در دام می‌شود.

رییس اداره نظارت دامپزشکی خراسان شمالی علت اصلی بروز این بیماری را عدم رعایت اصول بهداشتی اولیه و بهداشتی نبودن جایگاه‌های نگهداری دام در دامداری‌های سنتی عنوان کرد.

وی درخصوص عملیات نظارتی این اداره کل گفت: طی 10 ماه سال‌جاری 10هزار و 488 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی به غیر از شیر تولیدی، طی 41 هزار نوبت بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی کشف و معدوم شده است.

دلیر صحرایی با اشاره به اینکه 51 هزار و 760 راس دام سبک و هشت هزار و 204 راس دام سنگین و همچنین دومیلیون و 800 هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است افزود: از این تعداد 183 راس دام سبک، 99 راس دام سنگین و 12 هزار قطعه طیور به‌ د‌لیل غیربهداشتی بودن گوشت ضبط شده است.

وی توضیح داد: طی این مدت برای 182 مرکز عرضه فرآورده خام دامی به ‌علت عدم رعایت نکات بهداشتی تشکیل پرونده و به مراکز قضایی ارجاع شده است و همچنین پروانه چهار خودروی حمل شیر و یک خودروی حمل گوشت ابطال شده است.

دلیر صحرایی بیان کرد: دو مرکز جمع‌آوری شیر به‌علت عدم رعایت ضوابط بهداشتی تعطیل و پروانه آنها ابطال شد.

--------------------------------------------

 

فرماندار تبریز:
مردم گوشت بدون مهر بازرسی دامپزشکی را مصرف نمی‌کنند

فرماندار تبریز گفت: امروزه مردم گوشت بدون مهر بازرسی دامپزشکی را مصرف نمی‌کنند.

محمود چمنی در دیدار با بهراد زندیه، مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به وظیفه خطیر دامپزشکی در تأمین بهداشت غذایی جامعه خاطرنشان کرد: با تلاش‌های دامپزشکی امروزه مردم دیگر گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی را مصرف نمی‌کنند چرا به بحث سلامتی اهمیت داده و ضرورت حفظ آن را می‌دانند.
وی افزود: عملکرد دامپزشکی به خصوص شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز در چند سال اخیر بسیار چشمگیر و موثر بوده به طوریکه نظارت این شبکه بر کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور و نیز نظارت بهداشتی بر مراحل مختلف تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی سبب اطمینان مصرف‌کننده از مواد غذایی که مصرف می‌کند شده است که این جای تقدیر و تشکر از مجموعه دامپزشکی این شهرستان را دارد.
چمنی در خصوص نظارت و ساماندهی بر کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان عنوان داشت: با تمام توان از برنامه‌های نظارتی شبکه دامپزشکی شهرستان بر عملکرد کشتارگاه‌ها دام و طیور حمایت می‌شود.
در ادامه بهراد زندیه، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز از همکاران دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام سلامت یاد کرد و افزود: هدف عمده دامپزشکی حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور و ارتقا سطح بهداشت عمومی جامعه است.
وی تصریح کرد: در این راستا اداره کل دامپزشکی تمام توان خود را به کار بسته و خواهد بست.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های فرماندار شهرستان تبریز ابراز داشت: با ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی دام و بررسی عملکرد کشتارگاه‌های صنعتی طیور در آینده نزدیک جهشی عظیم در رسیدن به اهداف دامپزشکی کشور را در استان آذربایجان شرقی شاهد خواهیم بود.

------------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی مشهد:
کارگاه غیرمجاز کشتار دام در مشهد پلمب شد

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: با انجام عملیات بازرسی بهداشتی دام پزشکی در منطقه فرخ‌آباد بازه‌شیخ مشهد، یک کارگاه غیرمجاز، غیراصولی و غیربهداشتی کشف و پلمب شد.

دکتر مسعود ابراهیمی اظهار داشت: حین عملیات کشف این محل دو راس گوسفند در حال پوست‌کنی و تعداد زیادی لاشه‌های بیمار و مشکوک ذبح شده مشاهده شد.
وی افزود: با همکاری قاضی شعبه هفتم تعزیرات حکومتی و سرکلانتر شرق مشهد و ماموران کلانتری شهید رجایی، این کارگاه غیرمجاز که مانند یک کشتارگاه کوچک سنتی با ابزار و آلات کشتار دام برای حداقل 20 راس در هر شیفت بود، کاملا ضبط و پلمب شد.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد خاطرنشان کرد: برابر گزارش تکمیلی نیروی انتظامی دام‌های کشتاری در این محل اغلب از دام‌های سرقتی از دامداران و روستاهای اطراف بوده است.
ابراهیمی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 30 تن نمونه‌های ضبطی غیربهداشتی گوشت و فرآورده‌های خام دامی نابود شده و هشت مکان پلمب شده است.
روابط عمومی شبکه دامپزشکی مشهد هم از همشهریان درخواست کرد تا به هشدارهای دامپزشکی توجه جدی کرده و در صورت مشاهده اینگونه مکان‌ها که اغلب در حاشیه شهرها به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند و یا مشاهده گوشت قرمز بدون مهر دام پزشکی و گوشت مرغ بسته‌بندی نشده، موارد را با شبکه دامپزشکی مشهد در میان بگذارند.

 

 

نظر شما
ادامه