کد خبر: ۱۳۳۴۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه، تربت حیدریه و کاشمر

 

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد :
آغاز عملیات مایه کوبی علیه بروسلوز(تب مالت) در جمعیت دامی استان


بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است که علایم آن در حیوانات بیشتر بصورت سقط جنین دیده میشود . این بیماری در انسان چهره های متفاوتی دارد که به همین دلیل به عنوان یک بیماری هزار چهره معروف است . 
دکتر شاهرخ یارویسی گفت : در صورت ابتلاء به این بیماری ، درمان آن با دشواری هایی همراه است . این بیماری در کشور ایران بومی بوده ودر همه نقاط کشور دیده می شود و سالانه چند هزار نفر در اثر عدم رعایت بهداشت ، تماس با دام آلوده و یا مصرف فرآورده دامی آلوده ، به تب مالت مبتلا میشوند.
دکتر یارویسی ادامه داد : به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در اجرای برنامه ها و سیاست های سازمان دامپزشکی کشور از اول تیرماه سال جاری عملیات مایه کوبی علیه بیماری تب مالت را با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی  در جمعیت دامی استان  (گاو ، گوساله ، گوسفند وبز ، بره و بزغاله ) اعم از روستایی و عشایری بصورت کاملا رایگان شروع نموده و پیش بینی می شود که در پایان مدت زمان عملیات ، تعداد بیش از 1060000 راس دام استان علیه بیماری مذکور ایمن شوند .
وی همچنین از دامداران و روستاییان خواست به منظور کاهش تلفات دامها در اثر بیماری ذکر شده ، ارتقاء کیفیت تولیدات دامی و ... همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی داشته باشند .
دکتر یارویسی در پایان به مصرف کنندگان توصیه کرد از خرید گوشت و فرآورده های خام دامی عرضه شده در معابر و مکان های غیرمجاز خوداری نموده و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی های مجاز که تحت نظارت بازرسان دامپزشکی هستند تهیه نمایند .
ضمنا شهروندان کرمانشاهی جهت ارتباط با دامپزشکی و طرح نظرات و پیشنهادات خود می توانند با شماره تلفن 7246325 شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه ویا سامانه رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تماس حاصل نمایند .  

------------------------------

 

بیش از 940 هزار قطعه جوجه ریزی مرغدرایهای شهرستان تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی 


 به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه، طی 3 ماه گذشته سال 92 بیش از 940هزار  جوجه ریزی مرغداریهای شهرستان توسط کارشناسان واحد طیور شبکه مورد بازدید و نظارت بهداشتی  قرار گرفت 0

دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت ، در راستای مراقبتهای فعال و غیر فعال مرغداریهای شهرستان بررسی اقدامات بهداشتی در تمامی مراحل تولیدطیورگوشتی توسط کارشناسان شبکه در حال انجام می باشد.بازدید از مرغداریها با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان صورت میگیرد  و در تمامی مراحل پرورش دستورات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی به مرغداران تذکر داده میشود.

رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی در خصوص صنعت پرورش طیور باعث تولید پایدار و جلوگیری از بروز و انتشار بیماریهای طیور و مشترک بین انسان و ماکیان خواهد شد.

 

-----------------------------

 

انجام 260 مورد بازدید از مراکز نگه داری و عرضه ی فراورده های خام دامی در کاشمر


توسط اکیپ های بازرسی و نظارت بهداشتی 260 مورد بازدید از مراکز تولید ، نگه داری و عرضه ی فراورده های خام دامی طی خرداد سال جاری انجام شد . 

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر گفت : با توجه به فصل گرما و به منظور تشدید کنترل و نظارت مراکز نگه داری ، حمل و عرضه ی فراورده های خام دامی در سطح شهرستان ، بازدیدهای لازم از سردخانه ها ، قصابی ها ، مرغ و ماهی فروشی ها ، مراکز عرضه ی تخم مرغ و شیر و ... در دوشیفت صبح و عصر انجام گرفت و طی این بازدیدها 800 کیلوگرم فراورده ی غیربهداشتی ضبط و 300 کیلوگرم از آن ها به علت فساد ظاهری معدوم گردیده است .
  دکتر عارفی در ادامه افزود : متصدیان این مراکز بایستی دمای سردخانه و سایر مراکز برودتی خود را روزانه بررسی نموده و دمای مناسب را بر اساس نوع فراورده تنظیم کنند . وی در ادامه افزود   : دمای مناسب نگه داری فراورده های منجمد 18 –  درجه و فراورده های تازه صفر تا 4 + درجه می باشد.

 

نظر شما
ادامه