کد خبر: ۱۳۴۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان و کرمانشاه

 

مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان از رئوس برنامه های دامپزشکی است

بیماری های نوپدید و بازپدید نیز از دید دامپزشکی پنهان نیست

 

دکتر محمود رضا رسولی ، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان  به مناسبت 13 تیر ماه ، روز مبارزه با بیماری های قابل انتقال  بین حیوان و انسان به تشریح برنامه های دامپزشکی در این زمینه پرداخت و گفت : یکی از عمده ترین فعالیت ها و برنامه های دامپزشکی پیشگیری ، کنترل و مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان و انسان است.
وی گفت : با توجه به اینکه از بین بیش از 1500 بیماری عفونی شناخته تاکنون بیش از 800 بیماری جزء بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد که این عدد و رقم نشان دهنده ی اهمیت مبارزه با اینگونه بیماریهاست.
دکتر رسولی در ادامه گفت : از این جهت نقش دامپزشکی در حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی بیشتر و بهتر نمایان می شود ، چرا که درصورت شیوع بیماری های قابل انتقال در جمعیت دامی ، جمعیت انسانی هم در معرض خطر قرار می گیرد ، به عنوان نمونه پاندمیهای جهانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سالیان گذشته بحران های بزرگی را برای جامعه بشری داشته است .
سرپرست دامپزشکی استان همدان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت : عمده ترین برنامه های سازمان دامپزشکی کشور در زمینه مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان حول محور بیماری های شاربن ، بروسلوز ، سل ، CCHF (تب کریمه کنگو) ، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ، هاری و ... می چرخد که کنترل ، مبارزه و پیشگیری در مورد هر بیماری شیوه ها و فرآیند خاص خود را دارد . البته قابل توضیح است که بیماری های نوپدید و بازپدید نیز از دید دامپزشکی پنهان نیست و برای هر کدام از آنها نیز برنامه های خاصی طراحی شده است .
این مقام مسئول تصریح کرد : بیماری های نوپدید و بازپدید از دغدغه های مهم جامعه بشری بوده است مثلاً به عنوان نمونه بیماری جنون گاوی یا بیماری سارس در سالهای گذشته  چالش بزرگ جوامع درگیر بوده و اثرات مخربی بر سلامت جامعه و اقتصاد داشته است به همین رو دامپزشکی نیز از این امر مهم بازنمانده است و در این راستا برنامه های خاص خود را دنبال می کند .
دکتر رسولی با تشریح فعالیت های دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری های قابل انتقال گفت : در مورد بیماری شاربن باید گفت ، خوشبختانه نتیجه فعالیت سالهای گذشته همکاران ما در سطح کشور نتایج مثبتی را در مورد این بیماری به ما داده است و طی بررسی های به عمل آمده کانونهای این بیماری در سطح کشور بسیار پائین آمده است و با طرح هدفمند کردن واکسیناسیون دامها بر علیه این بیماری در مناطقی که طی سالیان  گذشته کانون نداشته ایم فقط به امر مراقبت فعال پرداخته می شود و از ابتدای سال جاری در این مناطق واکسیناسیون انجام نگرفته با این همه در کل استان بر اساس پیش بینی های به عمل آمده در سال جاری باید 18 هزار راس گاو و گاومیش ، 1 میلیون و 150 هزار راس گوسفند و بز و 8 هزار و 500 راس تک سمی بر علیه این بیماری واکسینه شود . که به ترتیب گفته شده تاکنون 43 درصد جمعیت گاو و گاومیش ، 84 درصد جمعیت گوسفند و بز  و 44 درصد جمعیت تک سمی استان همدان بر علیه این بیماری واکسینه شده است و ادامه ی کار نیز در جریان است .
رسولی درخصوص بیماری بروسلوز ( تب مالت) گفت : یکی از عمده ترین چالش های دامپزشکی موضوع بیماری بروسلوز است و از طرفی عمده ترین هزینه و انرژی را از دامپزشکی به خود اختصاص داده است ، در این زمینه دامپزشکی چند روش را برگزیده است ، یکی از آنها پیشگیری از ابتلاء دامها به این بیماری است که در نتیجه  با پائین آمدن میزان دامهای مبتلا به این بیماری ، بیماری در انسان نیز خود بخود پائین می آید که در این زمینه با واکسیناسیون دامها عملیات پیشگیری از این بیماری در حال انجام است و هر ساله این برنامه تکرار می شود که بر اساس پیش بینی ،  در سال جاری می باید 780 هزار راس دام سبک و 69 هزار راس دام سنگین مایه کوبی شوند که این طرح ابتدای  مراحل خود را می گذراند .
سرپرست دامپزشکی استان همدان  یکی دیگر از روشهای مبارزهبا بروسلوز را تست بیماری خواند و گفت : یکی دیگر از روشهای پیشگیری از ابتلاء جامعه انسانی به این بیماری شناسائی دامهای آلوده و حذف آنها می باشد که در این زمینه دامپزشکی با تست دامهای تحت پوشش اقدام به آن می نماید و دامهای آلوده را پس از نتیجه نهائی از جمعیت دامی حذف می نماید که این موضوع  هم برای دامپزشکی پر هزینه و انرژی بر است .
که بر اساس پیش بینی در سال جاری باید 15 هزار راس دام باید مورد تست بروسلوز قرار گیرد که این امر هم در حال انجام می باشد و تاکنون 30% پیش بینی محقق شده است.
دکتر رسولی در مورد بیماری سل گاوی نیز گفت :  این بیماری نیز از جمله بیماری های مشترک خطرناک  است که دامپزشکی در زمینه پیشگیری از آن فقط با انجام تست های مخصوص (توبرکولیناسیون) اقدام به شناسائی و حذف دامهای آلوده می نماید و تاکنون برای این بیماری واکسن وجود ندارد که در این امر هم در سال جاری 45 هزار راس دام باید مورد تست قرار گیرد که تاکنون 31%  کار انجام گرفته و الباقی آن هم ان شاء ا... انجام خواهد گردید .
سرپرست دامپزشکی استان همدان به تشریح بیماری هاری پرداخت و گفت : بیماری هاری هم از جمله بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان و بسیار خطرناک است که مبارزه با این بیماری هم برای دامپزشکی و همکاران ما بسیار سخت و طاقت فرسات چرا که منشاء اصلی این بیماری از حیوانات درنده و وحشی است  که دسترسی و پیشگیری از آن هم مشکلات خاص خود را دارد ، در هر صورت دامهائی که احتمال انتقال این بیماری را به انسان می دهند و در دسترس ما هستند سگ های صاحبدار و سگ های گله است که احتمال درگیری با این بیماری  را دارند . در این زمینه نیز بر اساس پیش بینی ها ، در سال جاری نزدیک به 10 هزار قلاده سگ باید واکسینه شود . که تاکنون حدود 8% کار انجام گرفته و الباقی آن هم در حال انجام است .
دکتر رسولی در ادامه گفت : علاوه بر مسائلی که مطرح شد نظارت بهداشتی بر تولید ، توزیع و عرضه محصولات خام دامی نیز  به عهده دامپزشکی می باشد که در این زمینه نیز نقش دامپزشکی در پیشگیری از بیماری های قابل انتقال مشاهده می شود چرا که وقتی که عرضه گوشت و فرآورده های آن در صورتی که آلوده باشد ، جمعیت انسانی ما را در معرض آلوده شدن به انواع بیماری ها می نماید . در این زمینه هم دامپزشکی وظایف گسترده ای را ایفاد می نماید که ذکر آن به درازا می کشد .
دکتر رسولی در زمینه مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و خصوصاً CCHF  ( تب کریمه کنگو) گفت :
تعدادی از بیماری های انگلی توسط انگل های خارجی منتشر می شود در همین راستا دامپزشکی اقدام به مبارزه با انگل های خارجی می نماید که یکی از این بیماری ها CCHF( تب کریمه کنگو) است که از طریق گونه ای از کنه ها انتقال می یابد که در این مورد بر اساس پیش بینی های به عمل آمده در سال جاری می باید 125 هزار راس گوسفند و بز ، 10 هزار و 500 راس گاو و گوساله و 460 هزار متر مربع اماکن دامی سمپاشی شود .
سرپرست دامپزشکی در ادامه ی مبارزه با انگل های خارجی گفت : این میزان سمپاشی نیاز به یک هزار و دویست لیتر سم دارد که تامین گردیده و عملیات در حال انجام می باشد و تاکنون حدوداً 35 درصد  انجام گرفته است .
 سرپرست دامپزشکی استان همدان در ادامه ی تشریح این فعالیتها گفت : با این حجم گسترده فعالیتهای  دامپزشکی که به گواه تمام صاحب نظران از اساسی ترین اصول بهداشت عمومی جامعه است  به نظر می رسد توجه ویژه ای می طلبد که دامپزشکی با داشتن نیرو و اعتبارات کافی نقش مناسبی را در زمینه بهداشت عمومی جامعه ایفاد نماید .

دکتر رسولی در پایان با عرض تبریک روز 13  تیر  ماه روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان گفت : اینجانب نیز به نوبه خود فرا رسیدن این روز را به تمامی فعالان عرصه بهداشت عمومی که حقیقتاً با ایثار و فداکاری تمام، جان خود را در معرض انواع این بیماری ها قرار می دهند تا جامعه ای سالم و با نشاط داشته باشیم تبریک می گویم و امید آن دارم که با همکاری یکدیگر جامعه ای سالم و عاری از این بیماری ها داشته باشیم.

 

----------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه خبر داد :
پلمپ  7  مکان ثابت عرضه کشتار غیرمجاز دام و طیور با دستور مقام قضایی


در راستای اجرای دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و با توجه به اهمیت نظارت بهداشتی دامپزشکی به منظور عرضه بهداشتی گوشت و فرآورده های خام دامی با هدف ارتقاء کیفیت و بهداشت موادغذایی با منشاء دامی و در جهت تامین بهداشت عمومی ، دامپزشکی شهرستان کرمانشاه براساس برنامه منظم و زمان بندی شده ، نظارت مستمر و همه جانبه ای را در این خصوص بعمل می آورد .
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه گفت : در راستای نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه مجاز گوشت و فرآورده های خام دامی و گزارشات واصله و مشاهدات کارشناسان دامپزشکی شهرستان کرمانشاه مبنی بر فعالیت 7 مکان غیرمجاز کشتار دام وطیور در محله دولت آباد ، موضوع به مراجع قضایی منعکس گردید.
دکتر علیرضا حیدری ادامه داد : پس از ارجاع پرونده به مراجع قضایی و ارایه مستندات مربوطه مبنی بر تخلف محرز بهداشتی در نهایت منجر به اخذ دستور قضایی مبنی بر پلمپ و تعطیلی این اماکن غیرمجاز با همکاری دستگاههای قضایی و انتظامی شهرستان کرمانشاه گردید .
   دکتر حیدری در پایان ضمن تقدیر از همکاری دستگاه قضایی و انتظامی در جهت ارتقاء بهداشت عمومی به شهروندان اکیداً توصیه نمود گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز که مهمور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با شماره تلفن 7246325 ، دامپزشکی شهرستان یا کد رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند .

نظر شما
ادامه