کد خبر: ۱۳۵۰
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

حکیم مهر -  تخم ماهیان خاویاری پس از فرآوری‌های انجام شده بنام خاویار شناخته می‌شود. ارزش غذایی فراوان آن باعث شده است که از لحاظ قیمتی نیز جزو گرانترین مواد غذایی در دنیا به شماره آید. خاویار انواع گوناگونی دارد چون خاویار طلایی، سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزش قابل توجهی برخوردار می‌باشد و هم اکنون هر صد گرم از این ماده غذایی با ارزش در حدود 150.000 تومان به فروش می‌رسد.

 

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهر تهران با اشاره به موارد بالا از عرضه موارد تقلبی خاویار توسط برخی افراد سودجو خبر داد. دکتر بابایی به سوءاستفاده افراد سودجو با عرضه محصولات صناعی ساخته شده از برخی ترکیبات مثل پارافین، ژلاتین و برخی روغنها و شکل دهی ترکیبات مذکور بصورت دانه‌های خاویار و بسته‌بندی در ظروف شکیل و لیبل‌گذاری با حک تصویر ماهیان خاویاری و در اغلب موارد با درج تولید کشورهایی نظیر آذربایجان اشاره کردند ایشان همچنین به فعالیت‌های شبکه دامپزشکی شهر تهران اشاره و عنوان کردند که این شبکه با جدیت پیگیر موضوع بوده و نسبت به ضبط و معدوم‌سازی خاویارهای تقلبی با هماهنگی به مراجع انتظامی و قضایی اقدام نماید. دکتر سیدعلی سیدعلی بابایی با اشاره به قیمت بالای خاویار و قیمت پائین محصولات تقلبی عرضه شده از شهروندان محترم درخواست نمود از خاویارهای عرضه شده با قیمت‌ها و لیبل‌های غیرمتعارف استفاده نکرده و در صورت مشاهده موارد مذکور با شماره تلفن‌های رسیدگی به شکایات مردمی شبکه دامپزشکی شهر تهران (66591004 ـ 66591005) تماس گرفته و خواستار پیگیری شوند.

توضیح حکیم مهر : در سال گذشته هم کمیته بهداشت مواد غذایی جامعه دامپزشکان ایران در مورد عرضه خاویار تقلبی با مارک روسی هشدار داده و نامه ای در این خصوص به رئیس سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت ارسال کرد. جالب آنکه مشروح فعالیت های انجام شده توسط وزارت بهداشت در پاسخ به آن نامه به جامعه دامپزشکان ایران ارسال شد اما دریغ از پاسخ سازمان دامپزشکی کشور!!!

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
س.د
|
-
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
1
2
با سلام شناسایی و ردیابی محصول تقلبی آن هم با این وضوح برای دستگاههای نظارتبی کار سختی نیست . چرا انجام و جلو این جنایات گرفته نمیشود.
عليزاده
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
2
1
مقاله ي شما را در تاريخ ٢٧خرداد ٩٢ خواندم و با توجه به اينكه تاريخ اين مقاله بهمن٨٨ بود برايم بسيار تعجب اور بود كه اين محصولات هنوز هم در مغازه ها عرضه مي شود. زيرا من چند روز پيش اين محصول را خريداري كردم....حتما اين موضوع را پي گيري خواهم كرد.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
0
1
شاید ....... تو بازار- رضا
ifss
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
http://aminkeyvan.blogfa.com/post-182.aspx

سلام این خبر سال 1388 پخش شده بود:
دکتر هدایتی فرد خبر داد:

خاویار تقلبی بشکل غیرقانونی وارد شده و فاقد هرگونه ارزش غذایی است

این روزها در برخی از بقالیها (و یا به غلط فاحش مصطلح امروز: سوپرها) یک قوطی تخم ریز سیاه یکصد گرمی با عنوان خاویارپرورشی به قیمت ۸ هزاتومان عرضه میشود!! حال آنکه متخصصان میگویند خاویار پرورشی، محصولی کاملا طبیعی و با ارزش است.

در این رابطه یکی از همکاران، از آقای دکتر مسعود هدایی فرد، متخصص صنایع فرآورده های شیلاتی و عضو هیات علمی دانشگاه، در باره ارزش غذایی و ترکیب بیوشیمیایی محصول تقلبی فوق الذکر سوالاتی مطرح نموده است که در پاسخ دکتر هدایتی فرد اظهارداشت: این محصول هیچ ارتباطی با خاویار پرورشی ندارد. زیرا خاویار پرورشی، محصولی کاملا طبیعی و ارزشمند است و قیمتی نزدیک به خاویار دریایی دارد که این روزها بدلیل ممنوعیت کامل تجارت جهانی آن به کیلویی سه و نیم میلیون تومان رسیده است. زیرا سازمان سایتیس وابسته به ملل متحد،امسال (۲۰۰۹) هرگونه صادرات خاویار را برای تمامی کشورهای حاشیه دریای مازندران ممنوع نموده است. وی ادامه داد: این تخمهای سیاه ریز از اندکی ژلاتین حاصله از موادی همچون تخم مرغ با رنگهای شیمیایی غیرمجاز و یا برخی رنگدانه های گیاهی ساخته شده است که کمتر از ۳ درصد پروتئین دارد و به آن چربیهای اکسیده شده را جهت تند نمودن بوی آن افزوده اند. آقای دکتر هدایتی فرد افزود: خاویار طبیعی بالاترین میزان چربی امگا-۳ و پروتئین را در بین محصولات غذایی دارد و حتی در برخی منابع، چربی این ماده انرژی زا و با ارزش را در خاویار بیش از ۱۶ درصد و متخصصی در یک کنفرانس علمی پروتئین آن را ۳۶ تا ۳۸ درصد نیز گزارش نموده است. وی ادامه داد:خاویار تقلبی از پروتئین های حیوانی همچون تخم مرغ به دست می آید و در نهایت این محصول تنها و تنها رنگ و طعمی شبیه خاویار طبیعی پیدا می كند. دکتر هدایتی فرد در رابطه با چگونگی ورود خاویار تقلبی به فروشگاههای ایران گفت: این وظیفه مراکز و موسسات مرتبط است که در این مورد اظهار نظر دقیق نمایند، لیکن آنچه از لیبلینگ (برچسب) این قوطیها مشاهده میشود، احتمالا بیانگر این است که این محصول اخیرا از كشور آذربایجان به ایران قاچاق می شود و در بازار ایران نه بهمان قیمت خاویار اصلی، بلکه به بهای اندک و جذابی به فروش می رسد. این استاد دانشگاه در زمینه صنایع ماهی اضافه کرد: اخیرا شنیده ام که همکارانمان در شركت مادر تخصصی خدمات كشاورزی که انحصار ملی خاویار ایران را مدیریت میکنند، عقیده دارند که بسیاری از فعالان بازار خاویار در ایران از حضور این محصول تقلبی بی اطلاعند و نمی توانند فرق آن را با خاویار واقعی تشخیص دهند. آقای دکتر هدایتی فرد خاط نشان کرد که این نوع محصولات همراه با گوشت قاچاق ماهیان خاویاری در بازار آزاد به هیچ عنوان از کیفیت قابل قبول برخوردار نیستند و قطعا شاخصهای کیفی بسیار پائینی را نشان میدهند.با توجه به سخنان استاد صنایع شیلات و هشدارهای مراکز ذیصلاح، پايگاه تحقيقاتي علوم و صنايع شيلاتي امیدوار است از ورود و عرضه هرگونه محصولات شیلاتی بدون کیفیت و یا تقلبی جلوگیری شود. انشاالله (زمان مصاحبه ۵/۹/۱۳۸۸)
شایسته
|
-
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
0
0
سلام -من خودم این نوعی که متعلق به آذربایجان هست گرفتم فکر کنم اصلی بود -متاسفانه قیمت های درون ایران نجومی هست -و این بلوا حکایت این را دارد که مبادا قیمت خاویار که مافیا ی مخصوص خود را دارد کاسته گردد
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
1
1
تولید خاویار تقلبی کوی گلگشت ............................... تبریز متاسفانه مزرعه را اب گرفته
milad
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
0
0
man yek khaviyar ba marke azarbayejan gereftam aya taghalobiye vaghean??
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
دقیقا
مجيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
1
قيمت ارزان دليل بر تقلبي بودن نيست
خاويار ايران انحصاري است و قيمتش بسيار بسيار كاذب ميباشد
به مانند پرايد و پژو كه انحصاري است و چنانجه انحصار ازش برداشته شود به يك دهم ارزش ندارد ...
اگر امروز بنز را هم بدون حقوق گمرگي وارد كنيم ، خودروسازان ( بدليل ارزان بودن) اتهام تقلبي بهش خواهند زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
1
سلام به همه دوستان این محصول خاویار ماهی های بزرگ نیست این محصول تخم یک نوع از ماهیان کاسپین است که از نظر اندازه به اندازه ماهی سفید خودمون که به زبان محلی شمال (سیه اشپل)معروف است.،که در ایران بخاطر شیلات صید ممنوع میباشد.
کلارنس آبکاریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
1
0
سلام دوستان بنده از ارامنه ایرانی هستم و در سال حداقل ۶ ماه ارمنستان زندگی میکنم و از این محصول بسیار استفاده میکنم.خاویار با مارک آذربایجان تقلبیه اما خاویار روسیه به علت پرورش زیاد رقابت ارزونتر از ایران عرضه میکنه و تمام خاویار روسیه از ارمنستان میاد بخورید شاد باشید و سلامت حالشو ببرید.
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
2
0
سلام دوستان من همیشه خاویار را از بنادر جنوب ایران خریداری می کنم چون از کشور امارات وارد میشه اصلیه کیفیت بسیار خوبی داره .اگر دوستانی در جنوب داربن سفارس بدین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
1
0
خاویار ایران زبانزد خاص و عام و از مرغوبترین خاویار دنیاست که از ارزش غذایی فوق العاده ای برخوردار است وبا بیماریهایی چون ام اس ، سرطان ، کم خونی ، التهاب مفاصل و ... مبارزه می کند ولی متاسفانه ایرانیان اغلب انرا تجربه نکرده اند و سفره های مردم اروپارا تزیین می کند ، در عوض نوع تقلبی ان که دا ای عوارض سو بوده و سلامت را تهدید می کند از کشورهایی چون اذربایجان و چین به بازارهای ایران راه پیدا کرده است
ایدین
|
Armenia
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
1
اصلا هم اینطوری نیس من خودم همین خاویارهایی ک مدعی بتقلب هستیدو دیدم تو کشورهای قفقاز تولید میشه بصورت پرورشی درسته هیچ خاویاری در دنیا خاویار ایران نمیشه اما با مافیای ایران این محصول در ایران یافت نمیشه این بلوا هم برا اینه ک قیمت خاویار پایین نیاد یا به اسم ایران اینارو ایرانیا نبرن خارج ک عزیزان دزد و قاچاقچی س ا ا مبادا ضرر ببینند. اگر اینطوری کدومتون تا حالا خاویار خوردین؟>؟؟
مهناز حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
من می خواستم اولین تجربه خوراکی دریاییم رو در مورد مصرف خاویار داشته باشم
این بود که طی تحقیقات لازم به شرکت خاویار ایران سفارش دادم و در یک چشم به هم زدن به دستم رسید و خیلی راحت سرو کردم بله درست حدس زده بودم طعم واقعا عالی و با کیفیتی داشت و من یکی از مشتریان پر و پاقرص این شرکت و خاویارش شدم
اگه دوست دارین شما هم تجربه کنید آدرس شرکتشون :
www.khaviarco.ir
09104301218
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
0
با سلام
خیلی جالبه !
امروز ۹۹/۱۱/۱۹ هست یه شیشه خاویار سیاه گرفتم دیدم بی طعم و بو شکل تا منظم و شبیه سیلکا ژل هست دیدیم تقلبی هست مارک خاویار آذربایجان و با یه چرخ تو نت این مطلب رو دیدم با گذشت ۱۰ سال بازم تو بازار میفروشن تاریخ مصرفش هم ۲۰۲۱بود!!!
نظر شما
ادامه