کد خبر: ۱۳۵۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به پیگیری‌های حقوقی و قضایی انجام شده در جهت کاهش مزارعی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند، ضمن هشدار نسبت به این موضوع، گفت: اکنون 11 استان کشور با پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب خام مواجه هستند که البته بیشتر آن مربوط به استان تهران است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمد کاظم ندافی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش اراضی کشاورزی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند، گفت: متاسفانه تا سال 89-90 حدود 8000 هکتار زمین کشاورزی در کشور با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند. وزارت بهداشت عمدتا با استفاده از روش‌های حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری و در جهت کاهش آن تلاش کرده است.

وی افزود: به دنبال اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، اکنون 40 درصد از اراضی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند، کاهش یافته است. باید گفت این امر حقیقتا برای وزارت بهداشت کاری بسیار سنگین و دشوار بود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده اکنون توانسته‌ایم زمین‌های کشاورزی که با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند را به 5000 هکتار کاهش دهیم، افزود: توان و انرژی زیادی از همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف این موضوع شده است.

ندافی ادامه داد: طبق مصوبات هیات وزیران، انتظار ما آن است که استانداران، وزارت کشاورزی و سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه وارد عمل شده تا با معرفی کشت‌های جایگزین و روش‌های اصولی بتوانیم این پدیده را کنترل کنیم.

مردم سبزیجات را ضدعفونی کرده سپس مصرف کنند

وی افزود: از آنجا که پدیده آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام همچنان در کشور وجود دارد، توصیه می‌شود مردم سبزیجاتی را که به صورت خام مصرف می‌شوند را طی چهار مرحله شست‌وشو، ضدعفونی و گندزدایی کنند.

اقدام وزارت بهداشت برای عرضه سالاد و سبزیجات سالم بسته‌بندی شده با مجوز سازمان غذا و دارو

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده با همکاری سازمان غذا و دارو برای تهیه سالاد و سبزیجات بسته‌بندی شده اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری سازمان غذا و دارو اکنون در چند استان کشور کارخانه‌های پیشرفته‌ای را در بخش خصوصی تجهیز کرده‌ایم تا سالاد را به صورت بسته‌بندی شده و با مجوز سازمان غذا و دارو عرضه کنند.

ندافی افزود: توصیه ما آن است که سایر استانداران نیز در این زمینه کمک کنند تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم تمام سالاد و سبزی مصرفی مردم را با فرآیندهای صنعتی سالم‌سازی کرده و در اختیار آنها قرار دهیم. اما باز هم تاکید می‌شود که کنترل پدیده آبیاری مزارع با فاضلاب خام به مشارکت‌ سازمان‌های دیگر نیاز دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
ممکن است شستشوی این محصولات کشاورزی از جمله محصولاتی که اصطلاحا سبزی خوردن نامیده می شود اندکی از آلودگی های میکروبی آنها بکاهد اما در مورد سموم ارگانیک و غیر آرگانیک از جمله فلزات سنگین چون سرب کادمیوم و جیوه که در نسوج این گیاهان تجمع پیدا کرده است چه اقدامی بایستی بکار گرفته شود.متاسفانه این گیاهان که طرفداران بسیار زیادی دارد ممکن است بیماریهای لا علاجی را بطور موذ یانه ایجاد کند. از سوی دیگر آیا توجه کرده اید برای شستشوی یک کیلو از این فرآورده های آلوده چه حجم زیادی آب تصفیه شده مصرف می شود چه مقدار مایع شو ینده که خود زیان آور است استفاده می شود.جدا با یستی
برای این مسیله مهم فکر اساسی شود.
و السلام
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
لازم است که فر آورده های کشاورزی از این قبیل مانند سایر تولیدات شناسنامه دار شوند در غیر اینصورت زیان های حاصله از آن غیر قابل جبران خواهد بود هم در کو تاه مدت و هم در بلند مدت.تدوین قوانین لازم الاجرا و محکم برای حل این معضل مهم و عدیده و آموزش اجباری دست اندرکاران تولید و توزیع این فرآورده ها میتواند راه گشا باشد.والسلام
نظر شما
ادامه