کد خبر: ۱۳۶۳
راه اندازی اکیپ های بهداشت مواد غذایی با چراغ گردان! / اعلام شماره 09638 / اجازه جذب 350 نفر را گرفته ایم / جریمه 4 میلیارد تومانی یک شرکت / در یک روز مجوز واردات 3 هزار تن گوشت را امضاء کرده ام! / نظارت بر مواد غذایی باید به سازمان دامپزشکی واگذار شود / گوشت گاو پیر وارد نکرده ایم! ...

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تلاش مستمر دام‌پزشکان باعث تولید 12 میلیون تن فرآورده خام دامی به صورت بهداشتی شده تا غذای سالم و بهداشتی در اختیار جامعه قرار گیرد.

دکتر مجتبی نوروزی  به مناسبت دهه فجر و سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشستی خبری در محل سازمان دامپزشکی اعلام کرد: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی و کارشناسان مختلف این رشته برای نظارت بر تولید 12 میلیون تن فرآورده خام دامی شامل 8.5 میلیون تن شیرخام، 750 هزار تن آبزی، 40 هزار تن عسل، 850 هزار تن گوشت قرمز و بیش از 1.5 میلیون تن گوشت مرغ و حدود 750 هزار تن تخم مرغ در سال انجام وظیفه می‌کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: به زودی اکیپ‌های نظارت دامپزشکی به نام اکیپ سلامت بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی با خودروهای ویژه و با هماهنگی و مجوز راهنمایی و رانندگی دارای چراغ گردان و همچنین با موافقت مخابرات با شماره تلفن سراسری 09638 در سراسر کشور به کار نظارت بهداشتی و تولید مواد خام دامی و مراکز عرضه آنها خواهند پرداخت.
نوروزی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 1.5 میلیارد قطعه نیمچه گوشتی (جوجه مرغ) در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: برای کنترل بیماری و نظارت بهداشتی بر این میزان تولید و کاهش تلفات نظارت دامپزشکان به عنوان سربازان گمنام عرصه سلامت انجام وظیفه می‌کنند و میزان تلفات طیور سال به سال کاهش یافته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از نظارت بهداشتی بر 70 هزار مکان عرضه مواد خام دامی، 40 هزار کامیون حمل دام زنده و فراورده‌های پروتئینی دام خبرداد و گفت: در راستای نظارت موثرتر، همکاران اکیپ نظارت به زودی با لباس فرم‌دار خودروی مخصوص بویژه در عید نوروز بر مراکز عرضه و نحوه عرضه نظارت خواهند کرد.

*سازمان دامپزشکی دام وارد کشور نمی‌کند

نوروزی با بیان اینکه بر خلاف تصور برخی افراد، سازمان دامپزشکی به هیچ وجه به واردات دام یا گوشت قرمز اقدام نمی‌کند، افزود: دامپزشکی به عنوان یک سازمان حاکمیتی وظیفه نظارت بر واردات دام و گوشت قرمز از خارج را بر عهده دارد.
محمد سبحانی معاون قرنطینه سازمان دامپزشکی نیز در پاسخ به این سوال که چرا واردات گوشت از برزیل انجام می‌شود، گفت: کشور برزیل که دارای حدود 180 میلیون راس گاو با تولید 8.5 میلیون تن گوشت قرمز به 164 کشور به جهان گوشت صادر می‌کند و 58 درصد گوشت اروپا را تأمین می‌کند و با توجه به اینکه گاوهای برزیلی در مراتع چرا می‌کنند، از نظر بیماری‌های دامی مانند جنون گاوی پاک بوده و دارای کیفیت مناسبی برای مصرف گوشت است. 
ایران یک پنجم مساحت برزیل را دارد و از 120 میلیون واحد دامی حدود 12 تا 15 هزار راس گاو وجود دارد و تولید گوشت قرمز به 870 هزار تن در سال می‌رسد.
نوروزی گفت: سازمان دامپزشکی اصراری به واردات گوشت از برزیل ندارد، اما یک دستگاه ناظر حاکمیتی است که شرکت‌های ثبت شده بخش خصوصی برای واردات یا صادرات گوشت و دام اگر بخواهد اقدام کند، این سازمان نقش کاتالیزور را دارد و از نظر رعایت شرایط قرنطینه و بهداشتی و نظارت بهداشتی اقدام می‌کند.
دکتر محمد سبحانی معاون قرنطینه و بین‌الملل سازمان دامپزشکی نیز گفت: میانگین بارندگی در برزیل 2 هزار میلیمتر در سال است که این رقم در ایران 750 میلیمتر است و آنها نیازی به آبیاری قطره‌ای ندارند و با باران الهی مراتع آنها سرسبز می‌شود به گونه‌ای که در 4 هزار هکتار مرتع حدود 10 هزار رأس گاو به چرا مشغول هستند و کیفیت گوشت آنها بسیار بالاست .

*ایران مرجع آزمایش دامی

سبحانی همچنین از سفر برنارد والا دبیر کل سازمان جهانی بهداشت دام OIE در هفته آینده به ایران خبر داد و گفت: علاوه بر مذاکره با مسئولان دامپزشکی کشور برخی از آزمایشگاههای تخصصی دامپزشکی کشور با آزمایشگاه‌های رفرنس جهانی قرارداد خواهرخواندگی امضا خواهند کرد.
سبحانی افزود: همچنین رئیس منطقه‌ای خاورمیانه سازمان جهانی بهداشت دام به همراه دکتر والا به ایران خواهد آمد.
مهدوی نژاد دیگرمعاون سازمان دامپزشکی نیز گفت: از تولید داروهای دامی و واکسن به اندازه‌ای که از واردات آن حمایت می‌شود، حمایت جدی صورت نمی‌گیرد و یک فرد با داشتن دفتر و منشی و مقداری پول می‌تواند دارو وارد کند و متأسفانه علیه کارخانه‌های تولید داروهای دامی به راحتی صحبت کند، در حالی که در کشورهای دیگر برای حمایت از تولید داروی دامی و واکسن وام بلاعوض به تولید کنندگان پرداخت می‌شود.
نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر بیکاری فارغ‌التحصیلان دامپزشکی گفت: فرانسه تنها سه دانشکده دامپزشکی دارد که سالانه هر کدام 40 نفر و در مجموع 120 نفر در فارغ‌التحصیل دامپزشکی به جامعه عرضه می‌کنند، اما در ایران سالانه 1200 دامپزشک و بیش از 2500 کاردان و کارشناس دامپزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در حالی که کل جمعیت دامی کشور 120 میلیون واحد دامی است و ظرفیت پذیرش این همه فارغ‌التحصیل را ندارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ما هر چه تلاش بکنیم و در قالب شرکت‌های خصوصی دامپزشکان را مشغول به کار بکنیم و ماده 93 قانون برنامه سوم را اجرا کنیم، بازهم فضای دامپروری کشور توان جذب همه فارغ‌التحصیلان دامپزشکی را ندارد و رقابت‌های ناسالمی در زمینه جذب آنها اتفاق می‌افتد.
وی گفت: از طرفی بخش دولتی امکان جذب فارغ‌التحصیلان دامپزشکی را ندارد و با لطف رئیس جمهور اجازه جذب 350 نفر را از کارشناسان و دامپزشکان را گرفته‌ایم که آن هم کافی نیست.
نوروزی افزود: برخی افراد برای بکارگیری دامپزشکان بی‌کار پیشنهاد کردند تعداد 1300 داروخانه دامی کشور دو برابر شود که اگر این کار انجام شود فروش داروخانه‌های موجود به نصف کاهش خواهد یافت و از گردانه اقتصادی بودن خارج خواهند شد.

*واکسن و داروی ایران جهانی است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به انتقاد تعدادی از خبرنگاران از مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی گفت: باید حرف علمی بزنیم، حرف بازاری نمی‌خواهیم، شما می‌توانید هر محصول موسسه رازی را با برداشتن اتیکت به یک آزمایشگاه مرجع جهانی فرستاده و تأیید آن را بگیرید.
وی افزود: واکسن‌های تب برفکی، بروسلوز و واکسن‌های انسانی تولید ایران مورد تأیید آزمایشگاه‌های مرجع قرار گرفته و حتی از واکسن‌های انسانی ایران در کشورهای دیگر استفاده می‌شود و آنها بدون دلیل و بدون تأیید بهداشتی چنین واکسنی را استفاده نخواهند کرد.

*جریمه 4 میلیارد تومانی یک شرکت

نوروزی تأکید کرد: وظیفه سازمان دامپزشکی نظارت بر شرکت‌های تولید کننده واکسن است و یک شرکت مشهور تولید واکسن به دلیل برخی تخلفات تا سقف 4 میلیارد تومان با معرفی این سازمان و توسط دادگستری جریمه شد.
وی در مورد واردات گوشت از کشورهای دیگر گفت:‌ با استرالیا و نیوزیلند قرارداد واردات گوشت امضاء شده و روز گذشته خودم یک مجوز 3 هزار تن واردات گوشت و قبل از آن مجوز 500 تن را از نظر نظارت دامپزشکی امضاء کردم.
نوروزی با بیان اینکه تولید مرغ در کشور 1.5 میلیون تن است و حتی توان صادرات مرغ درکشور وجود دارد، واردات مرغ سال گذشته بسیار ناچیز و در حد 10 هزار تن بوده است که آن هم با نظارت بازرسان دامپزشکی و ناظران شرعی انجام می‌شود.

*مشکل تأمین مرغ عید وجود ندارد

نوروزی با بیان اینکه تولید مرغ بیش از مصرف و از مرز 1.5 میلیون تن گذشته گفت: با توجه به نظارت این سازمان بر انبارهای ذخیره گوشت مرغ و سردخانه‌های کشور اطمینان می‌دهم، ذخایر کافی از گوشت مرغ وجود دارد و از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارند و مردم برای شب عید هیچ کمبودی برای مرغ احساس نمی‌کنند.
محمد سبحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر کشورهای مجاز برای واردات گوشت گفت: کشورهای مغولستان، هندوستان، قرقیزستان، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، رومانی، کلیه کشورهای اروپا، پاکستان، اروگوئه و پاراگوئه از نظر دامپزشکی بررسی شده و مجوز واردات به شرکت‌های خصوصی وارد کننده گوشت از این کشورها اعطا خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در مورد واگذاری کل چرخه تولید و فراوری شیر گفت: در کل فراورده‌های دامی در دنیا و بویژه در کمیسیون غذایی اروپا از مرحله مزرعه تا سفره غذاخوری بر عهده سازمان دامپزشکی آن کشورها قرار دارد، اما در ایران فراورده‌های خام با منشاء دامی بر عهده سازمان دامپزشکی و پس از فراوری نظارت بهداشتی آن بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد.
نوروزی افزود: برخی از فراورده‌های غذایی مانند شیرخشک، غذای آماده و خاویار که به کشورهای همسایه از جمله عربستان با مجوز بهداشت صادر شده بود بازگشت شده و خواهان دریافت مجوز سازمان دامپزشکی ایران شدند که ما نیز پس از بررسی مجوز تأیید سلامت آنها را برای صادرات صادر کردیم.
نوروزی افزود: رشته دامپزشکی تخصص رشته صنایع و مواد غذایی را تا حد دکترای تخصصی دارد بنابراین نظارت بر مواد غذایی نیز باید بر عهده این سازمان قرار گیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد سئوالی مبنی بر بحث غذای حلال گفت: این در حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است و از آنها باید سئوال شود. همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر علت تغییر حجت الاسلام سلطانی از نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: در این زمینه نیز از نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد سئوال شود.

*نظارت 26 شرکت خصوصی بر عرضه مواد غذایی تهران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه ناظران دولتی در بخش دامپزشکی به اندازه کافی برای نظارت مؤثر وجود ندارند گفت: 26 شرکت خصوصی در این زمینه برای نظارت بر مواد غذایی در سطح تهران راه‌اندازی شده که در هر کشور حداقل 3 فارغ‌التحصیل مشغول کار شده‌اند.
وی گفت: همچنین 65 درصد تزریق واکسن دامی در کشور که شامل چند میلیون دوز واکسن است توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

*گوشت گوساله و نه گاو پیر، وارد شده

نوروزی در مورد نظارت بهداشتی بر گوشت وارداتی از برزیل گفت: علاوه بر نماینده حاکم شرع برای نظارت بر مباحث شرعی ذبح دام در برزیل کارشناسان دامپزشکی نیز مقررات سختگیرانه IHR را در برزیل انجام می‌دهند و سن دام‌های ذبح شده باید کمتر از 30 ماه باشند که فقط دامپزشکان موسسه CIF که متخصص دندان دام هستند لاشه‌های گاو را معاینه کرده و اگر بیشتر از 30 ماه باشند یا اینکه دام ماده باشد از چرخه خارج کرده و فقط دام های نر و با سن کمتر از 30 ماه تبدیل به گوشت منجمد و وارد کشور می‌شود.

*تدوین استاندارد عسل

نوروزی افزود: استاندارد پایش عسل به زودی فراهم شده و از نظر باقیمانده سموم در عسل و کیفیت آن مانند شیر به زودی در کشور اجرا می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از نظارت مؤثر بر 40 کشتارگاه صنعتی دام و 400 کشتارگاه سنتی و تولید 850 هزار تن گوشت قرمز در سال خبر داد و گفت: همچنین سالانه 60 تا 70 هزار گوشت قرمز با نظارت موثر دامپزشکی با نظارت بهداشتی و در دو شکل منجمد و گرم وارد کشور می‌شود.

*تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مصرف مرغ‌های دارای باقیمانده آنتی بیوتیک در جمعیت انسانی باعث انواع سرطان، آلودگی و سقط جنین می‌شود گفت: با نظارت سازمان دامپزشکی تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در استان های اصفهان، قزوین، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی(مزرعه آستان قدس) پیگیری می‌شود که در هر استان کمتر از 10 مزرعه مرغداری صنعتی به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک می‌پردازند.
نوروزی تصریح کرد: نظارت قبل، حین و پس از کشتار دام توسط بازرس شرعی و دامپزشک متخصص انجام می‌شود.
وی افزود: برای واردات دام زنده مقررات قرنطینه و سلامت بهداشت دام رعایت می‌شود، به گونه‌ای که 21 روز در کشور مبدأ و همین مقدار پس واردات شرایط قرنطینه طی شده و بعد از گواهی سلامت و واکسن وارد کشور شده و روانه کشتارگاه و یا وارد مزرعه برای پرورش می‌شوند.
نوروزی افزود: از کشور ارمنستان مجوز واردات 120 هزار رأس دام زنده داده شد که پس ورود به کشور در استان اردبیل و آذربایجان شرقی روانه کشتار شد.
همچنین از طریق استان سیستان و بلوچستان 15 هزار تن گوشت از مرز شرقی وارد کشور شد.

*واردات گاو برای افزایش تولید شیر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از واردات تلیسه (گوساله نزائیده) به کشور برای اصلاح نژاد و آمیخته‌گری با گاوهای داخلی خبر داد وگفت: تاکنون 2300 رأس تلیسه با نظارت بهداشتی دامپزشکی وارد کشور شده و طبق بررسی انجام شده واردات تلیسه از استرالیا، نیوزیلند، برزیل و آمریکا و اروپا مجاز اعلام شده است.

*ماهی زینتی از مراکز مجاز تهیه شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ماهی زینتی اگر شرایط بهداشتی را نداشته باشد امکان انتقال بیماری استرپتوکوکوئیز را داراست که در انسان بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کند گفت: توصیه می‌شود مردم برای شب عید ماهی زینتی را از مراکزی خریداری کنند که دارای مجوز بهداشتی دامپزشکی است و شناسنامه بهداشت دامپزشکی دارد و گرنه خطر انتقال این بیماری پوستی به انسان وجود خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه