کد خبر: ۱۳۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - طرح تحقیقاتی «تاثیر افزودن لیکوپن به جیره بر شاخص‌های رشد، تغذیه و زمان ماندگاری ماهی قزل آلا» در پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دانشگاه ارومیه با موفقیت اجرا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر علی احسانی مجری این طرح در این خصوص گفت: با توجه به لزوم مصرف مداوم ماهی جهت سلامتی هر فرد و وجود اسیدهای چرب غیر اشباع در ماهی که موجب کنترل و درمان بیماری‌های قلبی عروقی، بهبود سیستم عصبی و بسیاری از اثرات مثبت دیگر برای انسان است و از طرفی به واسطه این اسیدهای چرب، گوشت ماهی در مقایسه با گوشت قرمز دارای زمان ماندگاری کمتری است که لزوم اجرای این طرح را بیش از پیش روشن می‌کند، لذا امروزه استفاده از آنتی اکسیدان‌ها به ویژه آنتی اکسیدان‌های طبیعی جهت حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری ماهی باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه افزود: زمان طبیعی ماندگاری ماهی قزل آلا در دمای یخچال 3 تا 5 روز است که با اجرای این طرح عملاً این زمان تا حداقل 15 روز افزایش یافت.

احسانی با اشاره به نحوه اجرای این طرح تصریح کرد: لیکوپن یک رنگدانه کاراتنوئیدی است که به صورت طبیعی در سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و در حدود 93 درصد کاراتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی را لیکوپن تشکیل می‌دهد، لیکوپن به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان شناخته می‌شود، به طوری‌که قدرت آنتی اکسیدانی آن دو برابر بتا کاروتن و 10 برابر آلفا توکوفرول استات برآورد شده است.

لیکوپن مورد نظر از تفاله گوجه فرنگی که به عنوان ضایعات کارخانجات مربوطه دور ریز می‌شود، نیز به راحتی قابل استحصال است و این امر ضمن استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی حاوی لیکوپن به ویژه تفاله گوجه فرنگی، موجب پایین آمدن هزینه‌های فرآیند تجاری‌سازی در این زمینه نیز می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
-
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
با سلام. لیکوپن فقط بعونان یک انتی اکسیدان عمل میکند و هیچگونه تاثیری بر رشد باکتریها ندارد. در غذاهای یخچالی نیز هم فساد باکتریایی و هم شیمیایی دخیلند.بنابراین بنظر میرسد که کمی در مبحث غلو شده است. چون امکان نگهداری قزل الا در یخچال با بسته بندی معمولی تا این مدت زمان وجود ندارد نه اینکه بسته بندی وکیوم یا اتمسفر اصلاح شده باشد.
نظر شما
ادامه