کد خبر: ۱۳۶۷

حکیم مهر -  نقشه علمی شیلات کشور مطابق با برنامه سند چشم انداز توسعه با توجه به زیرساختها و توان علمی کشور ترسیم شده است و برنامه های بخش آبزی پروری بر اساس این نقشه اجرا می شود.

دکتر عباسعلی مطلبی در همایش رونمایی از پنج طرح تحقیقی - ترویجی شیلات استان آذربایجان شرقی که با همکاری مرکز ملی فرآوری آبزیان در تبریز اجرا شده است، بیان داشت: مشکلات حوزه شیلات و آبزی پروری کشور احصا شده و اهتمام بر کاربردی شدن یافته های تحقیقاتی و انتقال دانش فنی از آزمایشگاه به عرصه تولید فراهم شده است.

وی با اشاره به نقش تحقیقات و دانش محوری در برنامه توسعه گفت: در بخش شیلات استعدادهای مناطق مختلف کشور امکان سنجی شده و توسعه علمی آبزی پروری در دستور کار این موسسه قرار گرفته و با تاکید بر ضرورت نیازسنجی در سرمایه گذاریها، سازمانهای اجرایی با موقعیت پژوهشی مکلف به تدوین پژوهشهای کاربردی در راستای سند توسعه هستند.

دکتر مطلبی همچنین با تاکید بر تقاضامحوری در پژوهشهای کاربردی گفت: اجرای فعالیتهای تحقیقاتی در حل مشکلات جامعه ثمربخش خواهد بود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور توسعه آبزی پروری را در گرو توسعه آبزی مصرفی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکل بودن آماده سازی ماهی و دیگر محصولات بخش شیلات، افزایش مصرف آبزیان نیازمند تغییر و تسهیل در ارایه این محصولات است.

دکتر مطلبی با بیان این مطلب که سهمیه آبزیان در تامین پروتیین خالص حیوانی در کشور روزانه از دو گرم به 5/4 گرم در کشور افزایش داشته است، گفت: افزایش سهم مصرف آبزیان علاوه بر سلامت افراد جامعه، امنیت غذایی کشور را هم ارتقا خواهد داد، ضمن اینکه توسعه اشتغال در این بخش را هم تضمین می کند.

وی با تاکید بر این موضوع اظهار داشت: تا آخر برنامه چهارم توسعه تولید 768 هزار تن محصولات آبزی پروری هدف گذاری شده بود که تاکنون 760 هزار تن محقق شده است و بر اساس برنامه پنجم توسعه، افزایش سهم تولید آبزیان با وجود ظرفیتهای بخش شیلات کشور و استعداد بالفعل شدن این میزان تولید، به یک میلیون و 500 هزار تن وجود دارد.

بنا بر این گزارش، رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به ماندگاری و حفظ سلامت آبزیان به لحاظ سریع الفساد بودن آنها، از محققان و همچنین سرمایه گذاران خواست به این عرصه وارد شده و با ارتقای شاخصه های آبزی پروری، امکان ارایه محصولات شیلات به بازارهای جهانی را فراهم کنند.

همایش رونمایی از پنج طرح ملی تحقیقاتی در بخش فرآوری آبزیان در تبریز

موسسه تحقیقات شیلات ایران در پنج سال گذشته با دستیابی به دانش تولید 40 نوع محصول جدید فرآوری از آبزیان، سرانه مصرف ماهی در کشور را از شش کیلوگرم به هشت کیلوگرم و سهمیه آبزیان در تامین پروتیین خالص حیوانی در کشور را روزانه از دو کیلوگرم به 5/4 کیلوگرم افزایش داده است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: طرحهای بررسی عمر ماندگاری و تعیین میزان پذیرش کنسرو کوفته ماهی کپور نقره ای در مقایسه با کوفته ماهی با پوشش سوخاری در کیسه وکیوم، مقایسه کیفیت و پتانسیل اقتصادی تولید کباب کوبیده از گوشت ماهیان کپور نقره ای، کیلکای دریای خزر و کوسه در استان آذربایجان شرقی، تعیین زمان ماندگاری ماهی قزل آلا در شرایط مختلف محیطی، تهیه عصاره ماهی و بررسی تهیه خمیرماهی آماده مصرف (Fish paste) از ماهیان پرورشی (ماهی سیم و فیتوفاگ) در بسته بندی جدید پنج طرحی است که کارشناسان شیلات آذربایجان شرقی و مرکز فرآوری آبزیان کشور به دانش فنی تولید آنها دست یافته اند.

وی همچنین افزود: براساس برنامه پنجم توسعه، مصرف پروتیین خالص حیوانی ایرانیان در پنج سال آینده روزانه به 36 کیلوگرم خواهد رسید.

 

نظر شما
ادامه