کد خبر: ۱۳۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نظارت بر سلامت شیر از زمان تولید تا توزیع با دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید تقویت شود .

دکتر وحید صادقیان با بیان اینکه تولید شیر یک پروسه طولانی است و امکان ورود مواد شیمیایی و تقلبی در روند تولید شیر وجود دارد، اظهار داشت: سلامت شیر از مزرعه و علوفه‌ای دام آغاز می‌شود و تا عرضه آن ادامه دارد. اگر تغذیه دام صحیح نباشد و علوفه‌هایی که کپک روی آنها رشد کرده، توسط دام خورده شود، موجب ایجاد مایکوتوکسین‌هایی می‌شود که مهمترین آنها آفلاتوکسین M1 است که مستقیماً در شیر وارد می‌شود.

وی گفت: اگر برای درمان دام از کورتیکواستروئیدها استفاده شود، این مواد در شیر وارد می‌شود. از مسائل دیگر که باید به آن توجه زیادی شود بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مانند سل و بروسلوز است که باید کنترل شوند.

صادقیان خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته واحدهایی را برای جمع‌آوری شیر تعبیه کرده‌اند که شیرها را آزمایش و شیرهای سالم را انبار و توزیع می‌کنند چرا که شیر باید بلافاصله پس از دوشیده ‌شدن سرد شود و اگر این کار صورت نگیرد به سرعت میکروارگانیزم‌ها در آن رشد می‌کند.

وی یادآور شد: در هنگام تولید شیر امکان دارد یک سری تقلب‌هایی از جمله وارد کردن مواد شیمیایی به شیر به وجود آید که دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مراقب این موضوع باشند تا مراحل پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون به نحو صحیحی انجام شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه برخی شیرها مزه آب می‌دهند؛ تصریح کرد: این موضوع می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله کم‌شدن چربی و به تبع آن اضافه‌شدن فاز آبی به آن و تغذیه نادرست خود دام باشد.

وی با اشاره به اینکه شیر پس از دوشیده‌شدن باید در دمای 4 درجه نگهداری شود؛ ادامه داد : دامدار نباید با کارخانه شیر مستقیماً رابطه داشته باشد چرا که ممکن است شیر را شبانه در تانکر‌هایی نگهداری کنند و پس از رسیدن صبح به کارخانه شیر را منتقل کنند که این کار باعث آلوده‌شدن شیر خواهد شد.

 

توضیح حکیم مهر :

 

این اظهار نظر از سوی دکتر وحید صادقیان یقیناً باعث تأسف و هشدار و البته نشانه تداخلات در وظایف و قانون ناقص است. هشدار به مسئولین دامپزشکی اعم از سازمان دامپزشکی ، نظام دامپزشکی و حتی جامعه دامپزشکان ایران که باید حافظ منافع صنف دامپزشکی و زحمات همکاران عزیزمان باشند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
-
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۶
0
0
من یک دامپزشک هستم و میدانم چقدر دامپزشکان در فارم زحمت میکشند.
ولی بیاییم کلاه خودمان را قاضی کنیم ضعف علمی شدید مسئولین سازمان ما را به اینجا کشانده است.
ادعاهای دروغین همچون سلامت کامل/عاری بودن و.... یکی نیست بگوید کی تست کرده ؟چند تا ازمایشگاه استاندارد قسم خورده داری؟
تا زمانی که انتخاب مسئولین سازمان با این روند باشد علوم پزشکی حق دارد اینگونه به میان اید و از حق مردم دفاع کند!!! یادتان باشد سلامت جامعه از هر چیز مهمتر است
یک دامپزشک
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
0
0

تمام این ناهماهنگی ها نشان می دهد که باید تمام نهادهای ذی ربط در امر بهداشت کشور یک کاسه شده و در وزارت بهداشت تجمیع ارگانیک یابند. البته به شرط قرار داشتن همه اختیارات مربوطه در این زمینه در ید قدرتمند و با بودجه کافی سازمان مستقل دامپزشکی در تحت مسئولیت مستقیم وزیر محترم بهداشت.
نظر شما
ادامه