حکیم مهر - رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از احتساب این مرکز به عنوان یکی از مراجع بین‌المللی ثبت و شناسایی میکروارگانیسم‌ها خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر ابوالحسن شاهزاده فاضلی درباره این دستاورد محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران توضیح داد: بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با ارتقای روابط بین‌المللی و با افزایش قابل توجه تعداد تاکسون‌های بومی و جدید معرفی‌شده که در مجله مرجع شناسایی و تاکسونومی میکروبی منتشر شده توانسته‌اند نظر محققان سایر کشورهای جهان را به خود جلب کنند.

به گفته وی برای آنکه محققان بتوانند در مقاله‌ای از شناسایی و ثبت میکروارگانیسم جدیدی سخن به میان بیاورند، باید آن میکروارگانیسم را در دو بانک معتبر جهانی شناسایی کرده و به ثبت برسانند که اکنون مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در زمره این بانک‌ها به شمار می‌آید.

فاضلی درباره بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز توضیح داد: رسیدن به این جایگاه با تلاش متخصصان این مرکز در بانک میکروارگانیسم‌ها از سال 1388 محقق شده است که توانسته‌اند روش‌های «سیستماتیک» و «پلی ‌فازیک» مرسوم در دنیا را برای شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌های جدید به کار گیرند. هم‌اکنون مقالات علمی در سراسر دنیا می‌توانند به اطلاعات موجود در بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ذخایر ملی ژنتیک ایران استناد کنند و این مرکز نیز می‌تواند از میکروارگانیسم‌های فرستاده شده از کشورهای دیگر به منظور بررسی بیشتر، برای استفاده محققان ایرانی نیز بهره بگیرد.

به گفته رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همکاری‌های بین‌المللی این مرکز از سال گذشته و با امضای تفاهم‌نامه با دو کشور ایتالیا و اسپانیا آغاز شد و بیشتر در زمینه خدمات شناسایی و ثبت میروارگانیسم‌ها با اسپانیا ادامه پیدا کرد.

فاضلی خاطرنشان کرد: شناسایی و ثبت میکروارگانیسم‌ها هم‌اکنون با همکاری محققان کشورهای الجزایر و هند در بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز در حال انجام است.