کد خبر: ۱۳۸۴

حکیم مهر -  یک کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه شیرهای پاستوریزه یارانه‌ای که پس از یک هفته نگهداری به مصرف می‌رسد به تغییر حالت فیزیک و دلمه شدن دچار می‌شود، ‌افزود: شیر با این ماهیت بیماری‌زا نیست و فقط به علت وجود میکروب‌های غیربیماری‌زاست.

اعرابی با بیان اینکه هرچند بار میکروبی شیرها از حد استاندارد اروپا و آمریکا بالاتر است اما غیر از موارد شدید، عاملی برای مسمومیت افراد به شمار نمی‌آیند، گفت: این بار میکروبی شیرها به علت مقاومت دستگاه گوارش ایرانیان آسیب‌زا نیست.

وی ادامه داد که در فرآیند پاستوریزاسیون و در دمای کمتر از 63 درجه سانتیگراد، میکروب‌های پاتوژن و بیماری‌زا از بین می‌رود این در حالی است که در فرآیند استریلیزاسیون در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد همه عوامل میکروبی اعم از بیماری‌زا و غیربیماری‌زا از بین می‌رود.

این کارشناس صنایع غذایی با بیان اینکه ماندگاری شیر استریلیزه شده بیشتر از شیرهای پاستوریزه است،‌ گفت: این در صورتی است که امکان نفوذ عوامل میکروبی از پوشش خارجی به درون شیر وجود نداشته باشد.

مهندس اعرابی میکروب‌های غیربیماری‌زا را برای بدن سودمند برشمرد و یادآور شد: چون اعمال درجه حرارت بالا برای از بین بردن میکروب‌های غیر بیماری‌زا باعث تغییر طعم شیر می‌شود از این رو برای عده‌ای، شیرهای استریلیزه شده ناخوشایند است.

وی بار میکروبی شیرها را ناشی از جمع آوری و حمل غیراستاندارد شیر و استفاده از ظروف موسوم به "بیدون" در دامداری‌های سنتی دانست و افزود: در دامداری‌های سنتی برخلاف صنعتی به نکات بهداشتی محل نگهداری دام و حتی ظروف نگهداری شیر توجه کافی نمی‌شود در نتیجه شیر حاصله در فرآیند حرارتی برای از بین میکروب‌ها کافی نیست.

 

نظر شما
ادامه