کد خبر: ۱۳۸۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بابیان این‌که بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی شمار مبتلایان به تب مالت در استان از متوسط کشوری بیشتر است، گفت: عشایر و روستاییان فعال در عرصه‌ی دامپروری بیشتر در معرض ابتلاء به تب مالت هستند.


به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر «نادر پرور» اظهار کرد: تب مالت، از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود، اما احتمال انتقال آن از انسان به انسان اندک است.


وی سقط جنین و کاهش تولیدات آن را از مهم‌ترین علائم تب مالت در دام برشمرد و افزود: تب مالت علاوه بر کاهش تولیدات دامی که اقتصاد جامعه را تهدید می‌کند، به بهداشت انسانی جامعه نیز آسیب می‌رساند.


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان، شمار مبتلایان به تب مالت در کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است و در چند شهرستان استان از جمله دالاهو، سنقر، گیلانغرب، کنگاور و ثلاث باباجانی وضعیت به مرز بحران رسیده است.


پرور در خصوص اقدامات اداره‌ کل دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری تب مالت، گفت: برای کنترل این بیماری در جمعیت انسانی باید جمعیت دامی کنترل شود.


وی یادآور شد: طرحی در این خصوص آماده و به استانداری ارائه شده که در روستاهایی که میزان آلودگی بالاست، دام‌های آلوده پس از آزمایش، امحاء و غرامت آن به دامداران پرداخته شود.


به گفته‌ این مسوول، این طرح، طرحی کارشناسی شده است که باید از محل اعتبارات بخش بحران استانداری بودجه‌ای معادل 2.5 میلیارد تومان در سال بابت پرداخت غرامت به دامداران در نظر گرفته شود.


مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اجرای این طرح را تنها اقدام موثر و عملی برای کاهش شیوع تب مالت در استان دانست.


پرور از خانواده‌ها خواست از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و با مهر دامپزشکی تهیه کنند.


وی یادآور شد: باید از خرید گوشت‌هایی که در معابر خیابان و در میان راه‌ها به صورت غیرمجاز عرضه می‌شود، جداً خودداری شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
0
0
شنیدن این خبر آن هم با این همه ارگان که داعیه مبارزه با بیماری های مشترک را دارند واقعا تاسف آور است.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
0
0
وقتی...........بیچاره مردم محروم کرمانشاه که بایستی هزینه های ......را بپردازند . انشالله با آمدن اقای مهندس حجتی سفره .....و صدور مجوز برای واردات دام زنده ......... را جمع خواهد کرد- کارشناس سازمان
نظر شما
ادامه