کد خبر: ۱۳۸۵۱

حکیم مهر - رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام تولید اولین نانوداروی درمان لیشمانیوز (سالک) در کشور، از عرضه این دارو به بازار در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمودرضا جعفری اظهار کرد: سالک بیماری عفونی پوستی بدون درد و تب است که ضایعه آن حدود یک سال طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد که البته اثر زخم باقی می‌ماند. این بیماری از دیرباز در کشور به صورت بومی وجود داشته و در بسیاری از مناطق استان خراسان نیز مشاهده می‌شود. عامل ایجاد سالک لیشمانیا نامیده می‌شود که یک موجود تک سلولی است.

وی با بیان اینکه داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد، افزود: داروی گلوکانیتم بیش از 50 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که عوارض جانبی بسیار زیادی دارد و مصرف آن به صورت تزریق انجام می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: دارویی که در مرکز تحقیقات نانوفناوری تولید کردیم، یک داروی ضد انگلی لیشمانیا و عامل بیماری سالک است که خاصیت ضد لیشمانیایی بسیار خوبی دارد. در فرم‌های معمولی مانند کرم این دارو قادر به عبور از پوست نیست و بیماری را درمان نمی‌کند.

جعفری اظهار کرد: این دارو در فرم نانولیپوزومی تولید شده است و از پوست عبور می‌کند و به قسمتهای عمقی پوست می‌رسد و منجر به درمان بیماری سالک می‌شود. برای اثبات اثر فرآورده از آزمایش‌های مختلفی استفاده کردیم و در مدل موشی آن را به اثبات رساندیم.

وی با بیان اینکه این دارو اولین دارو در ایران و جهان است که علیه سالک پوستی کارایی موثری دارد، عنوان کرد: اخیرا با استفاده از این دارو یک کارآزمایی بالینی روی بیمارانی که مبتلا به سالک بودند انجام دادیم که در این بیماران نیز موثر واقع شد. هم اکنون مراحل اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت را می‌گذراند که سه تا شش ماه آینده مجوز می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه